Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (4)
Beweegvorming door aandacht voor persoons- en groepsvorming
Steeds meer collega’s besteden aandacht aan alle drie de doeldomeinen van het bewegingsonderwijs. Die doeldomeinen zijn: Leren bewegen, Samen bewegen en Betrokken bewegen. In het doeldomein Leren bewegen willen we…
Didactiek voor kerndoelen (1)
Van kerndoelen naar een algemeen didactisch kader
Deze artikelenreeks bestaat uit vier delen en een long read. Deel 1: hoe kom je vanuit de doeldomeinen en kerndoelen naar een algemeen didactisch kader. Deel 2 is een didactische…
Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (3)
Beweeguitbouw en beweeguitvoering
Wanneer kinderen een beweeguitdaging binnen de juist gekozen beweeguitbouw op hun eigen niveau oplossen, dan komen zij tot een succesvolle beweeguitvoering. De beweeguitvoering is bij elk kind anders maar kan…
Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (2)
Kijkkader voor beweeguitvoeringen
Elke kind beweegt op een unieke wijze en heeft daarom specifieke leerhulp nodig. In dit artikel presenteren we een kijkkader voor beweeguitvoeringen. In een eerder artikel (LO Magazine 7, Planmatig…
Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (1)
Op basisschool de Waterhof en de Freinetschool in Delft is gebouwd aan een vakconcept waarin bewegen verbeteren, bewegen regelen en bewegen waarderen een duidelijke plek hebben gekregen. Er wordt voor…
De dynamische schooldag; roostering van buitenspelen door de dag heen
In LO Magazine 2 2021 schreven we over de mogelijkheden en de complexiteit van een Dynamische Schooldag. We gaven toen aan dat we een volgorde zien in de inzet van…
Van Kamp Van Koningsbrugge terug naar de gymzaal
Dit jaar heb ik deelgenomen aan het programma Kamp Van Koningsbrugge (KvK). Tijdens de uitzendingen verscheen er een blog over mijn ervaringen. Ieder blog sloot af met ‘Terug naar de…
Het ervaren van (g)een grens
Terwijl ik door het heuvelachtige gebied van Dartmoor ten zuiden van Bristol loop, voelt elke stap zwaarder aan. De zon schijnt af en toe, maar het regent ook. De banden…
Bewegen waarderen: hoe doe je dat met leerlingen?
Steeds meer collega’s willen aan alle drie de beweegdomeinen van het bewegingsonderwijs aandacht schenken: bewegen verbeteren, bewegen regelen en bewegen waarderen. Het beïnvloeden van de beweegidentiteit past binnen het doeldomein…
Samen bewegen regelen in de praktijk
Het eerste concept van het boek ‘Samen bewegen regelen’ was voor ons, twee vakleerkrachten in Delft, een aanleiding om te gaan experimenteren met regeltaken in het bewegingsonderwijs. Op beide scholen…