Leren bewegen op ALO Groningen: leren deelnemen
De uitdaging is groot. In heel Nederland, maar zeker ook in Noord-Nederland zijn de uitdagingen op het gebied van goed en voldoende bewegen groot. Kinderen spelen minder buiten, de beweegvaardigheid…
Beoordeling van lesgeven volgens de alo’s: verschillen en overeenkomsten
De kwaliteit van de leraar bepaalt voor een groot deel de kwaliteit van het onderwijs (OECD, 2005). Leraren LO worden in ons land opgeleid aan de bacheloropleidingen van zes verschillende…
Koning voetbal
100 jaar KNVB
Jubileumboek van 100 jaar KNVB met bijdragen van diverse mensen uit de voetbalwereld.
Het verstaan van je vak
Peer review over vakkennis op de ALO’s
In 2007 is er nogal wat consternatie over het kennisniveau op het hbo. Tweederde van alle eerstejaars pabostudenten zakt voor de, door het CITO ontwikkelde, taaltoets (Vereniging Hogescholen, 2007). Het…
Onderzoekende sportprofessionals in de Groningse wijk
In dit artikel kijken we naar de docent LO die wordt ingezet op meerdere terreinen. Naast onderwijs zien we gemeenten maar ook sportservicebureaus en particulieren als opdrachtgever. Kortom de taak van de…
Denken over morgen, de rol van docenten en leerlingen
Dromen over de toekomst van ons vak mag, moet zelfs. De kern van de ontwikkelingen waarmee ons leergebied te maken krijgt, zoals geschetst in het artikel ‘human movement en sports de toekomst!? geeft een dubbel beeld.
Human movement & sports, de toekomst?!
Ruim een jaar geleden is een werkgroep ‘toekomstvisie’ met leden vanuit de SLO, KVLO en ALO’s gestart met speculeren over wenselijke en haalbare mogelijkheden voor ons leergebied op weg naar het jaar…
Watersporten in functie
En… actie!
Veel scholen komen in aanraking met watersporten. Op een zeilkamp worden vaak zeilen, surfen en soms ook kiten aangeboden. Docenten met enige zeilervaring maar zonder opleiding worden ingezet om te ‘schipperen’. Dat…
Human movement and sports in 2028
Een blik in de toekomst van lichamelijke opvoeding/bewegingsonderwijs en sport op school
Ook in 2028 raken jeugdigen op school vanuit een pedagogisch perspectief meer bekwaam voor deelname aan sport- en bewegingssituaties, als onderdeel van een gezonde en actieve leefstijl. SLO, KVLO en…