Ga naar de inhoud
Er zijn 28 resultaten gevonden.
Reset filters

Bewegen regelen in de kerndoelen

Als het aan het ontwikkelteam Bewegen & Sport van Curriculum.nu ligt, krijgt bewegen regelen in de nieuwe kerndoelen een prominente plaats. In het voorstel dat is gestuurd naar de Tweede…

Doorlopende leerlijnen Bewegen & Sport in Curriculum.nu

Eén van de opdrachten binnen Curriculum.nu (zie tabel 1 in kader) was om doorlopende leerlijnen te beschrijven van onderbouw PO tot en met de bovenbouw van VO en om daarbij…

Leren gymmen van een beeldscherm

SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling, heeft samen met het Northgo College uit Noordwijk een aantal voorbeeldlessen voor digitalisering in de gymles ontworpen. In deze lessen wordt ICT ingezet als video-instructie en…

Trends of traditie

Wat doen we wel en wat doen we niet?

Waarom kiezen wij ervoor om sommige activiteiten op te nemen in het programma van de lessen bewegingsonderwijs en waarom bieden we andere activiteiten niet aan? Welke overwegingen spelen een rol?…

Leerlijnen sportoriëntatie

In de afgelopen vijf jaar zijn verschillende sportstimuleringsmappen ontwikkeld, die gebruikt kunnen worden in het onderwijs, het naschoolse aanbod en op de sportvereniging. Deze mappen, waarover eerder artikelen zijn verschenen,…

Werkboek voor de buurtsportcoach

Naschoolse bewegingsactiviteiten voor kinderen van vier tot twaalf jaar

Welke bewegingsactiviteiten kunnen goed aangeboden worden na schooltijd aan kinderen van vier tot twaalf jaar? Sluiten deze activiteiten aan bij het curriculum van het bewegingsonderwijs? Is er niet te veel…

Beweegteams in het basisonderwijs

Op een school zijn bij de ontwikkeling van het bewegen van kinderen verschillende leraren betrokken. Voor de lessen bewegingsonderwijs is dit de vakleerkracht, vakspecialist via pabo of groepsleerkracht met bevoegdheid. Dat zijn nogal wat verschillende…

Individueel gooien en vangen in tchoukframe

Onlangs is uitgekomen het boek ‘Bewegingsonderwijs aan ZML’. Hierin worden leerlijnen beschreven voor het bewegingsonderwijs aan zeer moeilijk lerenden. Centraal staan de volgende vragen. Wat willen we de leerlingen in de lessen…

Bewegingsonderwijs aan ZML

Onlangs is uitgekomen het boek Bewegingsonderwijs aan ZML. Hierin worden leerlijnen beschreven voor het bewegingsonderwijs aan zeer moeilijk lerenden. Centraal staan de vragen:  Wat willen we de leerlingen in de lessen bewegingsonderwijs op een…

Bewegingsonderwijs in 2028

Hoe ziet de toekomst van het bewegingsonderwijs eruit? Hoe zouden we willen dat die toekomst er uit ziet? Welke tendensen zijn te voorzien en hoe gaan we daar mee om? Met deze…