Ga naar de inhoud
Er zijn 18 resultaten gevonden.
Reset filters

Samen bewegen regelen in het basisonderwijs

Leerkrachten schakelen vaak leerlingen in als helpers. Zij vinden het thema Bewegen regelen om meerdere redenen belangrijk: zelfstandigheid van leerlingen vergroten, beweegtijd maximaliseren en instructietijd minimaliseren. Uit onderzoek blijkt dat…

Reguleringsdoelen in po

Hoe geven vakleerkrachten bewegingsonderwijs betekenis en vorm aan reguleringsdoelen?

In het bewegingsonderwijs hebben reguleringsdoelen een belangrijke plek in het curriculum. Dat merken we niet alleen in Nederland maar ook wereldwijd. Er zijn echter weinig studies over hoe dit in…

Op zoek naar een methode bewegen regelen

Een praktijkrelevant onderzoek

De leerstoel en het promotietraject wilden niet alleen een wetenschappelijke bijdrage leveren aan het werkveld, maar ook een praktische, zodat vakleerkrachten handvatten zouden krijgen om kinderen op een betere wijze…

Kan bewegen regelen bijdragen aan de persoonlijke en sociale ontwikkeling van kinderen?

Wie denkt aan bewegingsonderwijs denkt aan beter leren bewegen. Het is per slot van rekening de kern van het vak. Echter, het vak biedt veel meer dan dat. Naast de…

Vakleerkrachten leren bewegen regelen: van intentie naar realiteit

Leerstoel Pedagogiek en Onderwijskunde van Lichamelijke Opvoeding:

Dr. Kristine De Martelaer is bijzonder hoogleraar op de leerstoel voor ons vak aan de Universiteit van Utrecht. In dit inleidende artikel geeft ze uitleg over het onderzoek dat ze,…

Witboek Samen met scholen werk maken van zwemveiligheid

In dit document is informatie gebundeld over hoe scholen kunnen bijdragen aan het (beter) leren bewegen in water en de zwemveiligheid van hun leerlingen. Het doel is dat er lokaal…

Wat is TPSR en hoe kan ik dit in mijn LO-lessen toepassen?

Om de leerlingen een motiverend leef- en leerklimaat aan te bieden in onze lessen LO, is het belangrijk dat zij zich als jonge opgroeiende volwassenen goed voelen tijdens de lessen,…

Definitie van zwemveiligheid

In deze notitie leggen de auteurs uit wat we in Nederland verstaan onder zwemveiligheid. Vanuit een specifieke definitie en gekoppeld aan (inter)nationale literatuur wordt een uitwerking gegeven van drie groepen…

Corpus Movens: centenium 1907-2007

100 jaar geschiedenis van de KBBLO-Koninklijke Belgische Bond voor Lichamelijke Opvoeding, 100 ans d'histoire de la FRBEP-Fédération Royale Belge d'Education Physique

Historische collectie KVLO. 

Sport met grenzen : vlaggensyteem

Omgaan met lichamelijk en seksueel overschrijdend gedrag in de sport

Sport met grenzen: Vlaggensysteem is een handig instrument voor sportclubbestuurders, sportbegeleiders en sporters om bewust om te leren gaan met lichamelijk en seksueel grensoverschrijdend gedrag in de sport. Aan de hand…