Handboek loopt't, lukt't, leeft't
Ontdek de kunst van het lesgeven in bewegingsonderwijs en jeugdsport met het Handboek loopt’t, lukt’t, leeft’t. Dit boek over beweegdidactiek biedt inzichten in wat een goede les of training is.…
Beoordeling van lesgeven volgens de alo’s: verschillen en overeenkomsten
De kwaliteit van de leraar bepaalt voor een groot deel de kwaliteit van het onderwijs (OECD, 2005). Leraren LO worden in ons land opgeleid aan de bacheloropleidingen van zes verschillende…
Percepties van middelbare scholieren over bewegen op het schoolplein
Tijdens schooltijd is er naast de gymles steeds meer aandacht voor bewegen en sport op andere momenten. Op middelbare scholen zijn initiatieven voor bewegen gedurende de dag echter nog vrij…
Sociale interacties in de LO-les
Waarom LO-docenten rekening moeten houden met interacties tussen leerlingen?
De gymles is bij uitstek een plek op school waar leerlingen elkaar op verschillende manieren ontmoeten. Interacties tussen leerlingen tijdens het bewegen kunnen, zo blijkt uit onderzoek, het leerproces beïnvloeden.…
Autonomie-ondersteunend lesgeven in het basisonderwijs
Hoe kunnen vakleerkrachten in het basisonderwijs hun leerlingen leren om zelfstandig te werken? Een interessante vraag, want om het principe van zelfstandig werken in het bewegingsonderwijs goed voor elkaar te krijgen is…
Coachen met het model 'Loopt't?, Lukt't?, Leeft't? 2.0
In dit artikel geven we een korte inkijk in een methodiek van coachen volgens het loopt ‘t, lukt’t, leeft’t model. Het is een voorschot op de publicatie die volgend jaar…
Smart led-vloer technologie
Serieuze kansen voorhetbewegingsonderwijs?
Dit artikel sluit aan op het artikel Stand van zaken na zeven jaar Taggen in dit nummer. Daarin wordt teruggeblikt op de digitale ontwikkelingen in het bewegingsonderwijs in de zeven…
De stand van zaken na zeven jaar taggen
De redactie van Lichamelijke Opvoeding Magazine vroeg enkele betrokkenen om naar aanleiding van het boek Van tikken naar taggen in het kader van dit topic digitalisering terug te blikken op…
Student-Designed Games als models-basedd practice
Een onderwijsmodel dat een leerkracht bewegingsonderwijs in lessen gebruikt wordt niet zo maar even ingewisseld voor een ander concept. Toch kan het experimenteren met innovatieve onderwijsconcepten leerkrachten inspireren om hun…
Exploring task-related student peer interactions in physical education
Bewegingsonderwijs is een vakgebied op school waar veel ruimte is voor interacties, bijvoorbeeld tussen leerlingen wanneer zij werken aan een opdracht of taak van een docent (in turnen of in…