Ga naar de inhoud
Er zijn 9 resultaten gevonden.
Reset filters

Kracht van het arrangement (4)

In ons vorige artikel hebben we de dynamiek van succes en falen bij deelnemers onderzocht en hoe deze ervaringen zich (laten) vertalen naar contextgebonden activiteiten en betekenisvolle interacties. In dit…

De kracht van het arrangement (3)

Enige tijd geleden schreven we twee artikelen over ‘De kracht van het arrangement’ (De Groot & Verhagen, 2018, 2019). We concludeerden dat het ontwerpen en realiseren van beweegactiviteiten die betekenisvol…

Waarom we nu echt moeten stoppen met beoordelen in het (bewegings) onderwijs

Afgelopen week moest ik weer cijfers inleveren voor het rapport van de basisschoolklas waar ik gymlessen aan geef. Het betreft onder andere groep 3. Door deze school is bepaald dat…

Mogen kinderen nog spelen in het bewegingsonderwijs

Een kind dat de wereld gaat ontdekken, doet dat spelend. In dit artikel vraag ik mij af of kinderen nog wel (voldoende) mogen spelen in de lessen bewegingsonderwijs. spel, spelen, pedagogiek, visie

Breed motorisch opleiden, een kritische blik

Gelukkig is er steeds meer aandacht voor bewegen, gezondheid en motoriek. Niet alleen in vakliteratuur maar ook via webinars, scholingen en de lokale en landelijke media, wordt kennis en informatie…

De kracht van het arrangement - 2

Het ontwerpen en realiseren van bewegingsactiviteiten die door iedere leerling betekenisvol en uitdagend ervaren worden, is geen sinecure. We kunnen vaststellen dat dit voor ons als professionals enerzijds een complexe…

De kracht van het arrangement (1)

Het ontwerpen en realiseren van bewegingsactiviteiten die door iedere leerling betekenisvol en uitdagend ervaren worden, is geen sinecure. We kunnen vaststellen dat dit voor ons als professionals enerzijds een complexe…

Spel in het zeer moeilijk lerend (ZML) onderwijs

Een bekende uitspraak van zml-leerkrachten is: ‘de leerlingen hebben plezier gehad’. Echter, er is naast de sociale ontwikkeling ook een (senso)motorische en een cognitieve ontwikkeling noodzakelijk. Vanwege de zml-leerlingpopulatie is het moeilijk de…

Ontwikkelingsgroepen met autismespectrumstoornis

Binnen het speciaal onderwijs vinden ook op een aangepaste wijze de lessen bewegingsonderwijs plaats. In mijn adviesnota heb ik een basis gelegd om ervoor te zorgen dat ook leerlingen met een ontwikkelingsleeftijd van 12…