Bewegingsonderwijs: een doelbewuste praktijk (1)
Beter leren bewegen vanuit een pedagogisch perspectief
Dit is het eerste artikel van een drieluik over doelstellingen van bewegingsonderwijs en effecten ervan op de praktijk. Het is onderdeel van het topic van dit nummer maar loopt dus…
Bewegingsonderwijs: een doelbewuste praktijk (2)
Deelnemen aan de beweeg- en sportcultuur
Dit is het tweede artikel van een drieluik over doelstellingen van het vak bewegingsonderwijs en effecten ervan op de praktijk. De artikelenreeks beschrijft een vakopvatting waarin beter leren bewegen de…
Gezondheid in een doelbewuste bewegingsonderwijspraktijk (2)
Deze tekst over het thema bewegingsonderwijs en gezondheid is gerelateerd aan een artikelenreeks in De Lichamelijke Opvoeding over doelstellingen in bewegingsonderwijs en effecten van doelkeuzes voor de inrichting van het…
Gezondheid in een doelbewuste bewegingsonderwijspraktijk (1)
Deze tekst over het thema bewegingsonderwijs en gezondheid is gerelateerd aan een artikelenreeks in De Lichamelijke Opvoeding over doelstellingen in bewegingsonderwijs en effecten van doelkeuzes voor de inrichting van het…
Bewegingsonderwijs: een doelbewuste praktijk (3)
Meervoudig bekwaamheid
Dit is het derde en afrondende artikel in een reeks van drie over doelstellingen in bewegingsonderwijs en effecten ervan op de onderwijspraktijk. De artikelenreeks beschrijft een vakopvatting waarin beter leren…
Activiteitsvol bewegingsonderwijs in pedagogisch perspectief (2)
Een antwoord op de vraag wat 'goed leren bewegen' is
Hoe wordt binnen de vakwereld van LO gedacht over wat ‘goed leren bewegen’ is? Die vraag stelde een schrijversgroep in een topicnummer over visie en doelstellingen (Auteurscollectief, 2022f). Ik beantwoord…
Activiteitsvol bewegingsonderwijs (1)
Een antwoord op de vraag wat 'goed leren bewegen' is
Het motto van de KVLO is: ‘Goed leren bewegen, een leven lang actief!’ In een topicartikel van het LO Magazine over ‘Visie en doelstellingen’ in LO5 van 2022 vraagt een…
Gemeenschappelijke opleidingskwalificaties voor de lerarenopleidingen aan de ALO's en Sporthogescholen in Nederland
Academies voor Lichamelijke Opvoeding Directeuren Overleg (ALODO)
Dit boek beschrijft de vernieuwde opleidingskwalificaties voor docenten lichamelijke opvoeding. Aanleiding hiervoor is geweest de diverse ontwikkelingen die zijn opgetreden in het werkveld en het hoger onderwijs.
(H)erkend beweger
Opvoeden binnen bewegingsonderwijs (en sport) bij het verwerven van een beweeg- en sportidentiteit
Bewegingsonderwijs en de georganiseerde sport leveren een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van jonge mensen als beweger en sporter. Kinderen en jeugdigen worden ondersteund bij het ontwikkelen van een ?…
Werkboek bewegingsonderwijs voor de basisvorming
Dit boek is een praktijkboek. het bevat beschrijvingen van bewegingsactiviteiten voor de activiteitsgebieden (domeinen) turnen, spelen, bewegen en muziek, atletiek en zelfverdediging. In het boek worden leersituaties gegeven. Van deze…