Ga naar de inhoud
Er zijn 18 resultaten gevonden.
Reset filters

Formatief handelen: ervaringen van leraren LO

Formatief handelen staat in het hele onderwijs in de belangstelling. Het wordt gezien als misschien wel de meest effectieve onderwijskundige interventie die je kunt doen om leren te bevorderen. Toch…

Stoppen met beoordelen is geen oplossing

In LO Magazine 5, roept Jaap Verhagen in zijn ‘Ter Discussieartikel’ op om te stoppen met beoordelen in het (bewegings) onderwijs (Verhagen, 2023). Beoordelen heeft echter verschillende belangrijke onderwijskundige functies.…

Internationaal advies over beoordelen bij lichamelijke opvoeding

Niet alleen in ons land is het beoordelen van de leervorderingen en leeropbrengsten van leerlingen een van de meest ingewikkelde onderwerpen binnen de lichamelijke opvoeding, ook vakgroepen in andere landen…

Formatief handelen met rubrics

Rubrics worden steeds meer gebruikt op scholen als beoordelingsinstrument, ook bij lichamelijke opvoeding. Ze zijn erg geschikt om op een formatieve manier in te zetten, zeker wanneer je jezelf bij…

OnderzoekLO.nl - Voor leraren en studenten LO

Het systematisch ontwikkelen van een nieuwe beoordelingsmethode voor Spel. Ook dat is praktijkonderzoek! Onderzoek en lichamelijke opvoeding (LO) is een combinatie die mogelijk bij sommigen nog steeds de wenkbrauwen doet…

Vakdidactisch model Spelinzicht

Het ontwerpen van uitdagend spelonderwijs

We staan als leraren LO voor de mooie opdracht om leerlingen meer bekwaam en  enthousiast te maken voor een duurzame deelname aan onze beweeg- en sportcultuur  (KVLO, 2017). Het creëren…

Sport Education Model: iedere leerling doet ertoe!

Sport Education (SE) is een didactisch model dat ontwikkeld is om alle leerlingen op school binnen de LO ‘echte’ en vooral prettige sportervaringen op te laten doen. Ondanks het feit…

Vakdidactisch model Spelinzicht

Het ontwerpen van uitdagend spelonderwijs

We staan als leraren LO voor de mooie opdracht om leerlingen meer bekwaam en enthousiast te maken voor een duurzame deelname aan onze beweeg- en sportcultuur (KVLO, 2017). Het creëren…

Spelgecentreerde modellen

Het spelen van het spel als vertrekpunt van het onderwijs

Het ontwerpen en realiseren van spelonderwijs dat voor iedere leerling betekenisvol en uitdagend is, is een complexe opgave. In dit proces kan een vakdidactisch model de leraar de nodige structuur,…

Models-Based Physical Education

De volgende stap voor de lichamelijke opvoeding?

Wanneer je met je lessen specifieke leerdoelen hebt, zoals tactisch inzicht, regelvaardigheden, of samenwerking, dan hoort daar ook een specifieke aanpak bij. De laatste jaren zijn er in de LO,…