The effects of physical activity on brain structure and neurophysiological functioning in children
A systematic review and meta-analysis
This study is the first to systematically review and quantify the effects of physical activity on brain structure and neurophysiological functioning in children. Electronic data bases were searched for relevant…
Teachers' perceptions of children's sport learning capacity predicts their fundamental movement skill proficiency
The intrapersonal mechanism that drives and explains individual differences in motor development is still a relatively underexplored area of research. In this study, we set out to determine whether in…
Fysieke activiteit en de cognitieve ontwikkeling van kinderen in het basisonderwijs
Wat is de relatie tussen fysieke activiteit en hersenfuncties, cognitieve functies en leerprestaties?
Dagelijkse voldoende fysieke activiteit is essentieel voor de fysieke en mentale gezondheid van kinderen en het aanleren van een actieve levensstijl. Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat fysieke activiteit…
Effecten fysieke activiteit op cognitie van kinderen in het primair onderwijs
Slim door gym
In 2015 zette het NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek) in samenwerking met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap onderzoek uit naar de vraag ‘Is er een causale relatie tussen bewegen…
Hoe fitter hoe slimmer!
“Als je gaat sporten ben je meer actief en dan kan je beter nadenken”. Dit is een uitspraak van een leerling uit groep 7 van een basisschool in Assen, die…
Bewegen en leren moet je combineren
Kinderen op de basisschool brengen dagelijks vier tot zes uur door in het klaslokaal, veelal zittend op hun stoel. Bewegen doen ze in de pauze of tijdens de gymles, maar…
Sport en Bewegingsonderwijs, de sleutel tot succes op school?
Dat bewegingsonderwijs belangrijk is op school staat inmiddels niet meer ter discussie. De gymlessen dragen bij aan de ontwikkeling van zowel motorische als sociale vaardigheden, fitheid en de vorming van een positief zelfbeeld (Vergauwen, 2005).…
Sporttalent herkend!
Door kennis van sport en bewegen en kennis van het kind en zijn ontwikkeling is de docent Sport en Bewegingsonderwijs (SBO) een zeer geschikte professional om sporttalent te herkennen en een rol te spelen…
Effecten van fysieke activiteit op cognitie en de hersenen van kinderen in het primair onderwijs
Dagelijkse fysieke activiteit is essentieel voor de gezondheid van kinderen en het aanleren van een fysiek actieve levensstijl. Een fysiek actieve leefstijl waarin matig tot intensief wordt bewogen (bijvoorbeeld joggen,…
Zelfregulatie op het mbo
Het (onderzoeks)project
Onderwerp van dit topic is of en hoe bewegen van invloed is op onder andere de cognitie van leerlingen. Daar wordt in Groningen (maar ook op andere plekken) onderzoek naar gedaan. Veelal…