Win-winsituatie voor de sportvereniging en de Haagse ALO
Wat doet de Halo om studenten toe te rusten en tegelijkertijd ook de sport als derde opvoedingsmilieu te stimuleren?
Het vak lichamelijke opvoeding (bewegingsonderwijs) heeft tot doel dat leerlingen beter leren bewegen vanuit een pedagogisch perspectief. Ze worden meer(voudig) bekwaam en enthousiast om nu en later deel te nemen…
Beter refleteren met het G-model
Of het nu om studenten op een ALO of om collega-docenten bewegingsonderwijs gaat, voor beiden is zelfreflectie enorm belangrijk om continue te blijven ontwikkelen (zie Denison, 2007). In dit artikel…
Een 'caring climate' in de les is gunstig voor de motivatie
Wanneer we motivatie in het bewegingsonderwijs zien als een mechanisme waarbij plezier een hoofdrol speelt, er sprake is van betrokkenheid bij bewegen en blijvende participatie een kenmerk is, dan is…
Praktijkgericht onderzoek met en voor docenten bewegingsonderwijs
In het project ‘Persoonlijke en sociale vorming in en door bewegingsonderwijs’ wordt praktijkgericht onderzoek gedaan waarbij gebruik wordt gemaakt van co-creatie: docenten bewegingsonderwijs, opleidingsdocenten van de Halo en onderzoekers van…
Pedagogisch handelen
Van trainers/coaches
Sport wordt gezien als een context waar jeugdsporters zich op persoonlijk vlak goed kunnen ontwikkelen. De trainer/coach wordt in de literatuur gezien als een belangrijke spil in dit proces. De…
Sociaal-emotionele ontwikkeling in het bewegingsonderwijs
De schooltijd (primair- en voortgezet onderwijs) is een cruciale periode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van jeugdigen. Zij brengen veel tijd door op school en functioneren daar in sociale structuren. Het…
Het belang van het pedagogisch klimaat (3)
Dit is het laatste deel van deze serie. In deel 1 is allereerst het begrip pedagogisch klimaat verhelderd. Na bestudering van de literatuur is een conceptomschrijving van het pedagogisch klimaat…
Het belang van het pedagogisch klimaat (2)
Dit is het vervolg op het artikel uit LO 5. Vanwege de omvang van dit artikel was het gesplitst in twee delen. In deel 1 las u de begripsverheldering en…
Het belang van het pedagogisch klimaat voor de praktijk van het bewegingsonderwijs (1)
Bij het bezoek aan een basisschool in Den Haag, viel op dat in de les LO een ‘sfeer’ hing waar kinderen elkaar respecteren, waarin kinderen fouten durven te maken, waarin…
Draagt sportbeoefening bij aan sociale ontwikkeling van kinderen en jeugdigen?
In dit artikel wordt stilgestaan bij wat er momenteel bekend is, wat er voor empirisch bewijs is, over de bijdrage van sportbeoefening aan de sociale ontwikkeling van kinderen en jeugdigen.