Ga naar de inhoud
Er zijn 15 resultaten gevonden.
Reset filters

Het domein Leren bewegen is breed, boeiend en beter

Bovenstaande voorbeeld geeft een goed praktisch beeld van de nieuwe conceptkerndoelen die de kinderen in het doeldomein ‘Leren bewegen’ leren. De nieuwe kerndoelen gaan over ‘wat’ een leerling moet leren.…

Springen tussen de kerndoelen

SLO heeft in de publicatie van de nieuwe conceptkerndoelen vijftien beweegthema´s benoemd. Een van de thema´s is springen. Binnen dit thema zijn diverse mogelijkheden om aan de doeldomeinen en verschillende…

Didactiek voor de nieuwe kerndoelen (2)

Het Delftse didactisch kader

In deel 1 hebben we een algemeen didactisch kader voor de zeven kerndoelen, drie doeldomeinen en de loopt, lukt en leeft kijkvragen geformuleerd. In dit deel gaan we dat kader…

Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (5)

De spanning tussen beweegdoelen en beweegwensen

Van elke leerkracht wordt verwacht dat die voor een les een keuze maakt uit een breed scala van leerdoelen die mogelijk passen bij de leerlingen. Deze keuzes worden gemaakt op…

Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (4)

Beweegvorming door aandacht voor persoons- en groepsvorming

Steeds meer collega’s besteden aandacht aan alle drie de doeldomeinen van het bewegingsonderwijs. Die doeldomeinen zijn: Leren bewegen, Samen bewegen en Betrokken bewegen. In het doeldomein Leren bewegen willen we…

Didactiek voor kerndoelen (1)

Van kerndoelen naar een algemeen didactisch kader

Deze artikelenreeks bestaat uit vier delen en een long read. Deel 1: hoe kom je vanuit de doeldomeinen en kerndoelen naar een algemeen didactisch kader. Deel 2 is een didactische…

Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (3)

Beweeguitbouw en beweeguitvoering

Wanneer kinderen een beweeguitdaging binnen de juist gekozen beweeguitbouw op hun eigen niveau oplossen, dan komen zij tot een succesvolle beweeguitvoering. De beweeguitvoering is bij elk kind anders maar kan…

Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (2)

Kijkkader voor beweeguitvoeringen

Elke kind beweegt op een unieke wijze en heeft daarom specifieke leerhulp nodig. In dit artikel presenteren we een kijkkader voor beweeguitvoeringen. In een eerder artikel (LO Magazine 7, Planmatig…

Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (1)

Op basisschool de Waterhof en de Freinetschool in Delft is gebouwd aan een vakconcept waarin bewegen verbeteren, bewegen regelen en bewegen waarderen een duidelijke plek hebben gekregen. Er wordt voor…

De dynamische schooldag; roostering van buitenspelen door de dag heen

In LO Magazine 2 2021 schreven we over de mogelijkheden en de complexiteit van een Dynamische Schooldag. We gaven toen aan dat we een volgorde zien in de inzet van…