Van wet naar werkelijkheid
Bewegingsonderwijs op de basisschool
Een derde van de scholen in het primair onderwijs voldoet niet aan de wettelijke norm van minimaal 90 minuten bewegingsonderwijs per week. Vooral in groep 1 en 2 lukt het…
Mede-sporters en mentale gezondheid
Het verband tussen sociale steun en mentale gezondheid van sporters, factsheet 2024/44
Drie kwart van de mensen die samen met anderen sporten, ervaart veel sociale steun van hun mede-sporters. En er is een positief verband tussen deze sociale steun en de mentale…
De actieve schooldag in het basisonderwijs
Structurele inbedding van meer bewegen aan de hand van vier casestudies
De schoolcontext is voor kinderen een belangrijke omgeving waar ze beweegervaringen op kunnen doen. Maar hoe zorg je als school dat kinderen goed en voldoende bewegen tijdens de schooldag? En…
Van meten naar bewegen
Inzet van meetinstrumenten binnen een integrale aanpak voor betere motorische vaardigheden
Als het onderdeel is van een integrale aanpak, kunnen gemeenten het meten van motorische vaardigheden als basis gebruiken voor het verbeteren daarvan. Hierbij is het belangrijk dat de gemeente zorgt…
Sport en bewegen in gemeente Epe
Resultaten van vragenlijst onderzoek onder kinderen en volwassenen
De gemeente Epe bestaat uit de dorpen Epe, Vaassen, Emst en Oene. Epe telt ruim 33.000 inwoners. In elk van de genoemde plaatsen zijn sportvelden aanwezig. In Epe, Vaassen en…
Waar is JOGG actief?
De sociaal-economische status van JOGG-buurten in 2023, factsheet 2024/6
JOGG wil zoveel mogelijk 0-19-jarigen bereiken met hun aanpak voor een gezonde leefstijl. Daarbij zetten ze extra in op buurten met een lage sociaaleconomische status (SES). In deze factsheet wordt…
Meer bewegen tijdens de schooldag
Vier casussen van basisscholen over de aandacht voor bewegen
De schooldag biedt veel mogelijkheden om kinderen te stimuleren om meer te bewegen. Bijvoorbeeld tijdens de pauze of in de klas. Maar hoe doe je dat als school? En welke…
Sportfunctionarissen
Inzet en taken in het gespecialiseerd onderwijs en praktijkonderwijs, factsheet 2024/11
In 2023 zijn er minder BRC-functionarissen actief in het gespecialiseerd onderwijs dan in 2019. In het praktijkonderwijs zijn er juist meer BRC-functionarissen actief. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier…
Advisering rondom het thema bewegen op consultatiebureaus
Het belang van bewegen voor kinderen van 0 tot 4 jaar
Het thema bewegen heeft vaak geen structurele plek op het consultatiebureau. Terwijl voldoende en gevarieerd bewegen heel belangrijk is voor een gezonde groei en ontwikkeling. Om bewegen een structurele plek…
Door het oog van de professional
Een kwalitatief onderzoek naar de integratie van het thema bewegen in de kinderopvang
Het thema bewegen heeft volgens professionals vaak geen structurele plek in de kinderopvang. Dat is wel nodig om kinderen daar meer te laten bewegen. Dit kan door het thema een…