Ga naar de inhoud
Er zijn 8 resultaten gevonden.
Reset filters

Zelfregulatie in het bewegingsonderwijs

Leerlingen mogen in het bewegingsonderwijs meer en meer autonoom keuzes maken die het oefenen en leren van beweegvaardigheden versterken. Het idee hierbij is dat autonomie een positieve invloed heeft op…

Niet-lineair lesgeven, en wat je dan tegenkomt

Beter leren bewegen doe je in een steeds veranderende omgeving en onder telkens wisselende omstandigheden. Gevolg is dat (leren) bewegen voor elk kind anders is. In dit artikel lees je…

Praktijkgericht onderzoek in het bewegingsonderwijs

Het lijkt zo eenvoudig. Als je wil leren verspringen, dan zal je moeten oefenen. Met een beetje geluk gebeurt dat oefenen in de gymles en met aanwijzingen en tips van…

Video-instructie en -feedback met een tablet

In LO7 van oktober 2016 beschreven we de theoretische achtergronden van het onderzoek naar het gebruik van video-instructie en -feedback (samen videomodelleren) in het bewegingsonderwijs dat we uitvoerden in het…

Video-instructie en -feedback met een tablet

Wij presenteren binnenkort een aantal lessenreeksen waarmee video-instructie en -feedback op een praktische hanteerbare wijze kan worden ingepast in het bewegingsonderwijs. De lessenreeksen komen voort uit het NRO praktijkonderzoek ‘Terugkijken…

Samen leren

Het leren van een ingewikkelde (motorische) vaardigheid dreigt met de opkomst van sites als YouTube een individuele aangelegenheid te worden. Als je kinderen vraagt hoe ze trucs met een voetbal…

Motorisch leren met behulp van video-instructie

Dit artikel is geschreven naar aanleiding van de workshop ‘Zelfsturing en variatie met video instructie’ van 6 november jl. op de Landelijke studiedag basisonderwijs van de KVLO op de Calo. In deze…

Begeleiding van het motorisch leerproces onder de loep

Dit artikel beschrijft hoe constraints (beperking of (tijdelijke) invloed op gedrag) het beweeggedrag bepalen en het succes van differentieel leren wordt uitgelegd. Aandacht wordt besteed aan de mens als complex…