Homo movens
Filosofie en wetenschap van sport en bewegen
Dit boek gaat over homo movens: de bewegende mens. Het verheldert gedachten over sport en bewegen en gaat daarbij in op verschillende filosofische, ethische en maatschappelijke vragen. Wat is sport en…
Beweegidentiteit ontwikkelingsperspectief of statisch label?
We hebben een breed arsenaal aan concepten en theorieën tot onze beschikking om het belang van bewegingsonderwijs en sport te benadrukken. De afgelopen jaren zijn relatief nieuwe begrippen ingeburgerd geraakt…
Zelfregulatie in het bewegingsonderwijs
Leerlingen mogen in het bewegingsonderwijs meer en meer autonoom keuzes maken die het oefenen en leren van beweegvaardigheden versterken. Het idee hierbij is dat autonomie een positieve invloed heeft op…
Smart led-vloer technologie
Serieuze kansen voorhetbewegingsonderwijs?
Dit artikel sluit aan op het artikel Stand van zaken na zeven jaar Taggen in dit nummer. Daarin wordt teruggeblikt op de digitale ontwikkelingen in het bewegingsonderwijs in de zeven…
De stand van zaken na zeven jaar taggen
De redactie van Lichamelijke Opvoeding Magazine vroeg enkele betrokkenen om naar aanleiding van het boek Van tikken naar taggen in het kader van dit topic digitalisering terug te blikken op…
Football and the media construction of Iranian national identity during the FIFA World Cup 2018 and AFC Asian Cup 2019
Elite sport success in international tournaments is supposed to play an important role in shaping national identity. In this article, the authors explore if and how this applies to the…
Eerste resultaten van Life Experience Through Sport
Stichting Life Goals biedt sportprogramma's voor kwetsbare volwassenen die moeite hebben om actief mee de doen in onze maatschappij (bijv. daklozen, verslaafden). Met het 4-jarige project Life Experience Through Sport…
Relevantie van praktijkgericht onderzoek en de onderzoekende houding
Wat heeft een gymdocent aan onderzoek? Die vraag keert voortdurend, op diverse plekken terug. En dat moet ook, want de opbrengsten van onderzoek zijn niet altijd zichtbaar of vanzelfsprekend. Ook…
Video-instructie en -feedback met een tablet
Wij presenteren binnenkort een aantal lessenreeksen waarmee video-instructie en -feedback op een praktische hanteerbare wijze kan worden ingepast in het bewegingsonderwijs. De lessenreeksen komen voort uit het NRO praktijkonderzoek ‘Terugkijken…
Spelanalyse met Video-catch voor de iPad
Een combinatie van digitale techniek, vakinhoud en didactiek in het spelonderwijs
Dit artikel laat zien hoe de app ‘Video-catch’ werkt in het onderwijs. De vraag hierbij is vooral nog hoe en wanneer het taggen met deze digitale toepassing effectief kan worden…