Ga naar de inhoud
Er zijn 22 resultaten gevonden.
Reset filters

Wat we verwachten van een net afgestudeerde docent LO

Elk jaar verlaten bij de Calo Windesheim in Zwolle rond 100 studenten de opleiding LO (zowel voltijd als deeltijd) met een getuigschrift waarbij ze laten zien dat zij het werkveld…

Wij zijn ons lichaam

Alhoewel dit een boekbespreking is, reikt ze toch verder en sluit goed aan op het topic in dit magazine over instrumentalisering. Vlak voor de voorjaarsvakantie en de corona lockdown nodigde…

Bewegend leren: zorg of zegen?

Of bewegend leren een zorg of een zegen is zorgde voor een interessante discussie tussen twee redactieleden van dit vakblad. De één ziet het als een zorg (Herman Verveld,  opleidingsdocent…

Laat het gebeuren

Bransen is hoogleraar filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Daar houdt hij zich bezig met onderzoek naar de begrippenkaders die ten grondslag liggen aan ons alledaagse…

'No more losers'1; Over het ontwikkelen van een beweegidentiteit

In dit verhaal wil ik jullie meenemen naar toekomstige lessen bewegingsonderwijs, waarin voortdurend een dynamische herschikking van handelingen, belevenissen en gebeurtenissen plaatsvindt. Waarbij onophoudelijk beweeghandelingsdomeinen geopend en gesloten worden, voor…

Jodan; de principes en morele code open buiten de mat toepassen (4)

Dit is een vervolgartikel in een reeks over leren judoën met een methodisch-didactische blik zoals dit op de Calo wordt gedoceerd. In dit slotartikel beschrijven we de derde en laatste…

Heb het lef om zelf te spelen!

Dit is een reactie op het artikel van Sandra Meeuwsen in dit topic, dat mede tot stand is gekomen naar aanleiding van haar dissertatie ‘Kritiek van de Sportieve rede. Een…

Visie en doelstellingen

In LO Magazine 5 staat een artikelenreeks over visie en doelstellingen in LO. Een inleidend artikel wordt gevolgd door vijf deelartikelen met een ander accent of invalshoek op ‘goed leren…

Sport- en bewegingsonderwijs (5)

Om kinderen op een pedagogisch- en didactisch verantwoorde wijze te introduceren in de sport- en bewegingscultuur is het van belang dat we inspelen op en oog hebben voor de motieven…

Bewegingsonderwijs (4)

Dit accent vindt zijn oorsprong in twee vakconcepten van Crum (2011), namelijk het personalistische bewegingsonderwijsconcept en het kritisch-constructieve  bewegingssocialisatieconcept. In beide vakconcepten is het goed leren bewegen of leren deelnemen…