Ga naar de inhoud
Er zijn 64 resultaten gevonden.
Reset filters

Bewegingsonderwijs en burgerschap: een integrale benadering (2)

In LO Magazine 8 2023 stond een interview met Gert Biesta. In het eerste vervolgartikel in LO Magazine 1 2024 onderzochten we hoe de doeldomeinen kwalificatie, socialisatie en subjectificatie van…

Beweegalliantie: interview met Carl Verheijen en Erik Lenselink

De Beweegalliantie is een landelijk netwerk met een missie: zij willen dat méér mensen méér bewegen in Nederland. Iedere dag. Overal. Want meer bewegen helpt om je vitaler te voelen,…

Grip op geluid (1)

In de komende magazines verschijnt een artikelenreeks over het onderzoek Grip op Geluid. Grip op Geluid is een project van Fontys Sporthogeschool waarin onder andere wordt samengewerkt met KVLO. Het…

Bewegingsonderwijs en de drie doeldomeinen (1)

In de wereld van het bewegingsonderwijs spelen de doeldomeinen kwalificatie, socialisatie en subjectificatie een rol voor het verduidelijken van het belang van bewegen. Deze termen, geïntroduceerd door Gert Biesta in…

Het appel van de wereld ontmoeten! Hoe ben ik?

De vakwereld LO is onder invloed van Onderwijs 2032 en Curriculum.nu aan het onderzoeken wat persoonsvorming en beweegidentiteit voor het bewegingsonderwijs betekenen. Gert Biesta onderscheidt drie doeldomeinen: kwalificatie, socialisatie en…

Een kijkje in de gymzaal van

In dit topic komen LO collega’s aan het woord die naast hun rol als LOdocent ook andere rollen zijn gaan spelen al dan niet in het onderwijs. Ger van Mossel,…

Bewegen en Sport van jongeren in coronatijd

Tijdens de corona pandemie zijn minder volwassenen gaan bewegen en sporten en velen minder uren (Van den Dool, 2020). Jongeren volgden dagenlang online lessen op school en fietsten niet meer…

Visie en doelstellingen

In LO Magazine 5 staat een artikelenreeks over visie en doelstellingen in LO. Een inleidend artikel wordt gevolgd door vijf deelartikelen met een ander accent of invalshoek op ‘goed leren…

Sport- en bewegingsonderwijs (5)

Om kinderen op een pedagogisch- en didactisch verantwoorde wijze te introduceren in de sport- en bewegingscultuur is het van belang dat we inspelen op en oog hebben voor de motieven…

Bewegingsonderwijs (4)

Dit accent vindt zijn oorsprong in twee vakconcepten van Crum (2011), namelijk het personalistische bewegingsonderwijsconcept en het kritisch-constructieve  bewegingssocialisatieconcept. In beide vakconcepten is het goed leren bewegen of leren deelnemen…