Ga naar de inhoud
Er zijn 8 resultaten gevonden.
Reset filters

Stoppen met beoordelen is geen oplossing

In LO Magazine 5, roept Jaap Verhagen in zijn ‘Ter Discussieartikel’ op om te stoppen met beoordelen in het (bewegings) onderwijs (Verhagen, 2023). Beoordelen heeft echter verschillende belangrijke onderwijskundige functies.…

Beoordelen en motivatievan leerlinge in de les LO

Een overzicht van de resultaten van promotieonderzoek

Afgelopen maart verscheen het proefschrift “Assessment and Motivation”, waarin wetenschappelijk onderzoek wordt beschreven naar de motivationele effecten van beoordelen bij LO. Dit eerste artikel (LO 5) geeft een overzicht van…

Praktische aanbevelingen voor beoordelen en motivatie van leerlingen in de les LO

Evaluatie en Motivatie in de les LO staan centraal in mijn promotieonderzoek. In een eerste artikel in LO 5 werden de resultaten van mijn promotieonderzoek toegelicht. In dit tweede artikel…

Cijfers en motivatie van leerlingen in de les LO

Een motiverende leeromgeving binnen het vakgebied LO staat misschien wel op gespannen voet met het geven van cijfers. In een promotieproject wordt momenteel onderzocht wat de invloed is van beoordeling…

Help, ik krijg vandaag een cijfer!

Een pleidooi voor 'evalueren om te leren'

Het beoordelen van leerlingen is ingebakken in ons onderwijssysteem. Maar wat gebeurt er ondertussen met de motivatie van leerlingen voor het vak Lichamelijke Opvoeding? Hoe voelt de leerling zich wanneer…

Springen op de luchtgevulde tumblingbaan in het bewegingsonderwijs (1)

Gewenning aan de tumblingbaan

De tumblingbaan scoort hoog op de lijst van materiaalontwikkeling met een grote positieve invloed op het onderwijsaanbod binnen het domein turnen. De aantrekkingskracht voor leerlingen is groot; alle leerlingen (ook leerlingen met…

Springen op de luchtgevulde tumblingbaan in het bewegingsonderwijs (3)

Salto voor- en achterover

In het eerste artikel (LO 2, 2010) lag het accent op gewenning aan de verende afzet van de tumblingbaan via rechtstandige sprongen en eenvoudige steunsprongen. In het tweede artikel (LO 3, 2010)…

Binnen beginnen, buiten winnen?

Fysieke activiteiten tijdens de pauze, de effecten van stimulerend docentgedrag

Dit artikel gaat over onderzoek naar een praktische interventie over hoe de pauzetijd van de basisschool kan bijdragen aan een actievere leefstijl, zonder dat het de leerkracht een hoop extra…