Human movement and sports in 2028
Een blik in de toekomst van lichamelijke opvoeding/bewegingsonderwijs en sport op school
Samenvatting
Ook in 2028 raken jeugdigen op school vanuit een pedagogisch perspectief meer bekwaam voor deelname aan sport- en bewegingssituaties, als onderdeel van een gezonde en actieve leefstijl. SLO, KVLO en ALO’s deden een verkenning naar de toekomst van bewegingsonderwijs en sport op school. Zij raadpleegden daarvoor in een aantal scenarioconferenties en workshops een grote groep experts vanuit de onderwijspraktijk, beleid en wetenschap. Er is brede consensus over het toekomstperspectief van het leergebied bewegingsonderwijs en sport op school. Het uitgangspunt is ook in 2028 (als het leergebied misschien human movement and sports heet) dat jeugdigen op school, vanuit een pedagogisch perspectief, beter en meervoudig bekwaam moeten raken voor deelname aan een diversiteit aan sport- en bewegingssituaties, als onderdeel van een gezonde en actieve leefstijl. Dit is een kerntaak van het onderwijs. De (brede) school vervult die taak nooit alleen, maar altijd samen met haar omgeving in een variabel beweegteam. Elke school heeft naast deze gemeenschappelijke basistaak de mogelijkheid om zich op allerlei manieren te profileren met bewegen en sport: als sportieve school, gezonde school, school voor sportieve talenten, etcetera.
Literatuurverwijzing: Brouwer, B., Aldershof, A., Bax, H., Berkel, M. van, Dokkum, G. van, Mulder, M., & Nienhuis, J. (2011). Human movement and sports in 2028: een blik in de toekomst van lichamelijke opvoeding/bewegingsonderwijs en sport op school. Enschede: SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling).