Ga naar de inhoud

Jeugdsportmarketing

Een elftal goede voorbeelden

Samenvatting

In deze uitgave van Meedoen Alle Jeugd door Sport vindt u een elftal aan voorbeelden hoe sportbonden marketing ingezet hebben om meer leden te werven. Inspirerende voorbeelden, zoals de ontwikkeling van een nieuwe vorm van baseball vanuit de Base- en softballbond. Of anders hoe de Atletiekunie in Utrecht het aantal allochtone leden van 2,6% naar zo'n 10% heeft gekregen door het doorvoeren van een gedegen beleidsplan. De ervaringen van de Meedoenbonden, gebundeld in deze uitgave zijn bruikbaar voor andere sportverenigingen en -bonden. Het biedt inspiratie en praktische handvatten om zelf met jeugdsportmarketing aan de slag te gaan. Marketing in de oude zin van het woord ging om het verkopen van een fysiek product. De sportbonden hebben deze kennis gebruikt om hun 'product' sporten te verkopen aan moeilijk te bereiken doelgroepen door het inzetten van de klassieke 'marketing-p's'. Een hele uitdaging maar de resultaten spreken voor zich in deze uitgave. Meedoen Alle Jeugd door Sport is een programma wat zich ten doel stelt om moeilijk te bereiken doelgroepen te interesseren voor het sporten bij sportverenigingen. De samenwerking van 9 sportbonden, 11 gemeenten en meer dan 500 sportverenigingen is hierin cruciaal. Het programma is in 2005 begonnen vanuit de kabinetsnota 'Tijd voor Sport'. In de tweede meting uit 2010 is gebleken dat er 20. 000 nieuwe leden aangetrokken zijn door het programma, onder andere door het goed inzetten van Jeugdsportmarketing.

Literatuurverwijzing: Buiting, B., Takken, K., Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB), & Nederlandse Sport Alliantie (NSA) (2010). Jeugdsportmarketing: een elftal goede voorbeelden. Ede: Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB).