Basisdocument bewegingsonderwijs
Samenvatting
Als uitgangspunt van dit boek wordt het vakconcept bewegingsonderwijs in het basisonderwijs uitgewerkt. Het gaat daarbij onder andere om een omschrijving van de algemene doelstelling van het bewegingsonderwijs, om de plaats van het vak in de school en om een aanduiding van de betekenis van het bewegen in de samenleving. In het tweede hoofdstuk worden de leerlingen en tussendoelen besproken. In het daarop volgende meest omvangrijke hoofdstuk wordt uitvoerig en gedetailleerd ingegaan op de leerlijnen, zoals balanceren, klimmen, zwaaien, en dergelijke. Daarna komen het maken van een leerplan en voorbeelden van toetsen aan de orde. Het boek eindigt met adviezen ten aanzien van basisinventarisatielijsten voor het spel- en gymnastieklokaal. Het boek geeft een duidelijke typering van de identiteit van het bewegingsonderwijs in het basisonderwijs, alsmede een duidelijke omschrijving van instrumenten die de kwaliteit van het bewegingsonderwijs kunnen beïnvloeden. Het basisdocument is bedoeld voor vakleraren, opleidingen en inspecteurs op het terrein van het onderwijsbeleid.Literatuurverwijzing: Mooij, C., Berkel, M. van, Hazelebach, C., Houdijk, G., Loopstra, O., & Steerneman, L. (1999). Basisdocument bewegingsonderwijs. Zeist: Jan Luiting Fonds.