De adoptiefase van schoolgerichte preventieprogramma's
Van boodschap naar beslissing
Samenvatting
Als onderwijs ondersteunende organisaties, zoals GGD'en, scholen willen motiveren om met bepaalde programma's te gaan werken zouden zij gebruik moeten maken van een adoptiestrategie die aangrijpt op determinanten die een rol spelen bij de intentie tot gebruik van de scholen. In dit artikel wordt de adoptiestrategie van twee schoolgerichte preventieprogramma's beschreven. Aan de hand van interviews met medewerkers van onderwijsondersteunende organisaties is onderzocht hoe de werving van de scholen in de praktijk is verlopen. Tevens is aan de hand van vragenlijsten bij schoolleiders onderzocht welke factoren hun intentie om met de programma's aan de slag te gaan bepalen. Op basis hiervan worden aanbevelingen gedaan voor aanpassing van de adoptiestrategie.Literatuurverwijzing: Hoekstra, F., Klein Velderman, M., Overveld, C. van, Beek, J. ter, Buijs, G., Goossens, F., ... Wiefferink, C.H. (2009). De adoptiefase van schoolgerichte preventieprogramma's: van boodschap naar beslissing.