Ga naar de inhoud

Van interventiemodel naar praktijk

Het project jump-in, kinderen bewegen

Samenvatting

Inzicht in achterliggende theorieën en modellen van een interventie is zeer waardevol, maar blijft nog te vaak onbekend. In dit artikel wordt uiteengezet hoe theorieën en modellen bruikbaar zijn geweest voor de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van het JUMP-in project. Dit project heeft als doel kinderen van 4 tot en met 12 jaar meer te laten bewegen zodat zij de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen halen. De toenemende prevalentie van overgewicht en de afname van sporten en bewegen onder kinderen waren voor de GGD en DMO Amsterdam aanleiding om het JUMP-in project te starten. Bij de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van het project zijn verschillende fasen doorlopen. Deze fasen worden in dit artikel besproken aan de hand van het Precede-Proceed Model; een interventieplanningsmodel. Binnen elke fase van het model wordt tevens aangegeven welke theorieën of modellen zijn gebruikt.

Literatuurverwijzing: Jurg, M.E., Kremers, S.P.J., Dijkman, M., Bleeker, S.A., Wal, M.F. van der, & Meij, J.S.B. de Van interventiemodel naar praktijk: het project jump-in, kinderen bewegen. Amsterdam: GGD Amsterdam.