A collaborative approach to tailored whole-school health promotion
The schoolbeat study
Samenvatting
Proefschrift van Mariken Leurs.
De probleemstelling van het onderzoek luidt: Kan een gefragmenteerd, aanbodgerichte ondersteuning van schoolgezondheidsbeleid worden getransformeerd naar een integrale, gezamenlijke en vraaggerichte ondersteuning van effectieve gezonde scholen?
Hoofdstuk 1 beschrijft de historie, Hoofdstuk 2 de startsituatie, Hoofdstuk 3 de mogelijkheden voor samenwerking, Hoofdstuk 4 de relatie met leerlingenzorg, Hoofdstuk 5 determinanten van bereidheid onder leraren, Hoofdstuk 6 de ontwikkeling van een instrument om de kwaliteit van schoolse interventies te bepalen, Hoofdstuk 7 beschrijft ervaringen met de eerste toepassing van dit instrument, Hoofdstuk 8 beschrijft een model dat de ontwikkeling van duurzame samenwerking kan ondersteunen, Hoofdstuk 9 vervolgt met een reflectie op de onderdelen van het schoolSlag die niet in voorgaande hoofdstukken zijn behandeld; en Hoofdstuk 10 besluit met een discussie over schoolSlag als model voor gezondheidsbevordering in het onderwijs.
Literatuurverwijzing: Leurs, M. (2008). A collaborative approach to tailored whole-school health promotion: the schoolbeat study. Maastricht: Mariken Leurs.