Het domein Leren bewegen is breed, boeiend en beter
Samenvatting
Bovenstaande voorbeeld geeft een goed praktisch beeld van de nieuwe conceptkerndoelen die de kinderen in het doeldomein ‘Leren bewegen’ leren. De nieuwe kerndoelen gaan over ‘wat’ een leerling moet leren. Zie het artikel ‘Een wandeling langs de nieuwe conceptkerndoelen bewegen en sport’ van Jacob Nienhuis in LO Magazine 2, 2025. Dit ‘wat’ zijn in de kerndoelen de doelzinnen. Deze wettelijke woorden moeten door het onderwijssysteem geconcretiseerd worden. De scholen bepalen ‘hoe’ de kerndoelen onderwezen worden. Elke school en elke leerkracht heeft de vrijheid van onderwijs om dit op een eigen wijze te doen. De inspectie controleert of het gegeven onderwijs goed genoeg is.
SLO licht in een aantal artikelen het ‘wat’ toe. Wij lichten in onze teksten toe ‘hoe’ wij onze onderwijskeuzen gemaakt hebben en lichten kort het ´wat´ toe. Dat doen we niet per kerndoel, maar per doeldomein omdat de kerndoelen van één domein in een onderwijssetting altijd van elkaar afhankelijk zijn en het voor vakleerkrachten een duidelijk beeld schetst hoe de kerndoelen in de praktijk eruit kunnen zien. In het ‘hoe’ we onderwijs geven, komen alle doelen samen. Dit is terug te lezen in onze artikelenreeks ‘Didactiek voor kerndoelen: Het Delfts didactisch kader´ in LO Magazine 2 en 3, 2025. Nu beperken we ons tot de samenhang tussen kerndoelen 1, 2 en 3 van het domein Leren bewegen.
domein Leren bewegen, beweegthema, beweeguitdaging, beweeguitbouw, beweeguitvoering
Literatuurverwijzing: Keijser, N., & Lahnstein, K. (2025, april). Het domein Leren bewegen is breed, boeiend en beter. LO Magazine 113 (pp. B56 - B62)