Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (5)
De spanning tussen beweegdoelen en beweegwensen
Samenvatting
Van elke leerkracht wordt verwacht dat die voor een les een keuze maakt uit een breed scala van leerdoelen die mogelijk passen bij de leerlingen. Deze keuzes worden gemaakt op basis van de beginsituatie. Kinderen komen meestal niet naar een les bewegingsonderwijs om een leerdoel te behalen. Ze hebben vaak wel beweegwensen. Dit artikel in de reeks over planmatig en verdiepend bewegingsonderwijs gaat over de spanning tussen de leerdoelen van de leerkracht en beweegwensen van kinderen. Deze spanning zorgt ervoor dat de de doelen en de wensen niet altijd gelijktijdig bepalend kunnen zijn voor passend onderwijs. De leraar en de leerling zoeken samen naar een compromis. Dat compromis noemen we geen doel of wens maar een gedeelde leerkans, omdat de uitkomst altijd onzeker blijft.
beweegdoelen, beweegwensen, leerkansen
Literatuurverwijzing: Keijser, N., & Lahnstein, K. (2025, april). Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (5): de spanning tussen beweegdoelen en beweegwensen. LO Magazine 113 (pp. 30 - 33)