Ga naar de inhoud

Gaming-evenementensector

Aanzet voor een kennisagenda

Samenvatting

De Nederlandse gaming-evenementensector is jong en is de afgelopen jaren gegroeid. Gamen kan competitief (esports) en niet-competitief. Er zijn goede kansen voor doorontwikkeling van de sector in de toekomst. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.

Sterktes en zwaktes
Sterktes van de gaming-evenementensector zijn de onderlinge verbondenheid en de voortdurende innovatie. Zwaktes zijn de beperkte professionaliteit en de uitdaging om financiers te vinden voor de kosten van evenementen.

Kansen en bedreigingen
Gaming-evenementen kunnen jonge doelgroepen bereiken. Ook kunnen ze helpen bij het inrichten van een digitale samenleving. Van gamen leer je bijvoorbeeld bepaalde (digitale) vaardigheden. Daar liggen kansen voor de sector. Bedreigingen voor de sector zijn stigmatisering, de onbekendheid bij volwassenen en beperkte juridische en organisatorische kaders.

Toekomstambities
Verschillende zaken kunnen bijdragen aan de doorontwikkeling van de gamingevenementensector:

  • meer bewustzijn onder niet-gamers;
  • destigmatisering;
  • interesse wekken bij overheden en bedrijven om te investeren in gamingevenementen.

Meer kennis nodig
De sector is gebaat bij actuele en onafhankelijke marktinformatie. En bij manieren om de (maatschappelijke) impact van gaming-evenementen te meten. Daarnaast is meer kennis nodig over de kenmerken, motivaties en gedragingen van spelers en kijkers van gaming-evenementen.

Literatuurstudie en interviews
Voor dit onderzoek is een beknopte literatuurstudie uitgevoerd. Daarnaast zijn interviews afgenomen met acht mensen van verschillende organisaties uit de sector.

Literatuurverwijzing: Dalhuisen, C, Meulenbroeks, N., & Hover, P. (2025). Gaming-evenementensector: aanzet voor een kennisagenda. Utrecht: Mulier Instituut.