Ga naar de inhoud

Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (4)

Beweegvorming door aandacht voor persoons- en groepsvorming

  • Auteurs: Nick Keijser , Koen Lahnstein
  • Type: Artikel in vaktijdschrift
  • Taal: Nederlands
  • Uitgever: KVLO
  • Plaats van uitgave: Zeist
  • Labels: beleid KVLO: Praktijk
  • Naam tijdschrift/vakblad: LO Magazine

Samenvatting

Steeds meer collega’s besteden aandacht aan alle drie de doeldomeinen van het bewegingsonderwijs. Die doeldomeinen zijn: Leren bewegen, Samen bewegen en Betrokken bewegen. In het doeldomein Leren bewegen willen we kinderen beter leren bewegen. Dat is een uitdagende taak want een verbetering is ook afhankelijk van de eigen leerbehoefte van het kind en het groepsproces. De meeste vakleerkrachten willen tijdens de les bewegingsonderwijs kinderen graag beter leren bewegen. De interessante vraag is: Wat wil  het kind zelf? En wat voor invloed heeft het groepsproces op het beter leren bewegen van een kind? Hieronder een poging om deze vragen te beantwoorden.

beweegvorming, groepsvorming, persoonsvorming

Literatuurverwijzing: Keijser, N., & Lahnstein, K. (2025, maart). Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (4): beweegvorming door aandacht voor persoons- en groepsvorming. LO Magazine 113 (pp. 28 - 31)