Formatief evalueren bij bewegen en sport
Lessen ontwikkelen aan de had van het cyclus van formatief evalueren
Samenvatting
Formatief evalueren doen we allemaal in onze lessen, maar vaak impliciet of onbewust. We gaan met leerlingen na waar ze naartoe werken, waar ze staan en hoe ze op de gewenste situatie komen. En als we leerlingen een leven lang met plezier willen laten bewegen, dan kunnen we dat juist in het (bewegings)onderwijs bewerkstelligen. Leerlingen bewust maken van hun talenten, hun mogelijkheden en interesses en hen motiveren tot bewuste keuzes. Dat vraagt wel om een formatieve aanpak van je lessen. In dit artikel beschrijven we aan de
hand van concrete voorbeelden hoe hoe je dit als docent voor elkaar kunt krijgen.
evalueren, formatief, beoordelen, ontwikkeling.
Literatuurverwijzing: Swinkels, E., & Silfhout, G. van (2019, september). Formatief evalueren bij bewegen en sport: lessen ontwikkelen aan de had van het cyclus van formatief evalueren. Lichamelijke Opvoeding 107 (pp. 13 - 15)