Ga naar de inhoud

Formatief evalueren in het basisonderwijs

  • Auteurs: Jordy de Haas , Gwen Weeldenburg
  • Type: Artikel in vaktijdschrift
  • Taal: Nederlands
  • Uitgever: KVLO
  • Plaats van uitgave: Zeist
  • Naam tijdschrift/vakblad: Lichamelijke Opvoeding

Samenvatting

Zoals reeds vermeld in het artikel 'Formatief evalueren' van Weeldenburg & Slingerland (2019) dient formatief evalueren beschouwd te worden als een essentieel onderdeel van het onderwijs om het leren van leerlingen te stimuleren en ondersteunen. Echter lijkt evalueren binnen het bewegingsonderwijs in het basisonderwijs vaak gezien te worden als een ‘papieren tijger’. In dit artikel wordt daarom een aantal praktische methodes toegelicht waarmee formatieve evaluatie toegepast kan worden in de lessen. Hierbij wordt ingegaan op manieren waarmee de formatieve procescyclus van het geven van feedup, feedback en feedfoward ingepast kan worden in de lessen, zonder daarbij de leerkracht te veel te belasten. Praktische handvatten omtrent leerdoelkaarten, zelfevaluatie en peerevaluatie worden in dit stuk besproken.

evalueren, formatief, beoordelen, ontwikkeling

Literatuurverwijzing: Haas, J. de, & Weeldenburg, G (2019, september). Formatief evalueren in het basisonderwijs. Lichamelijke Opvoeding 107 (pp. 10 - 12)