Ga naar de inhoud

In het diepe springen; de verdieping zoeken

  • Auteurs: Jennifer Nuij
  • Type: Artikel in vaktijdschrift
  • Taal: Nederlands
  • Uitgever: KVLO
  • Plaats van uitgave: Zeist
  • Labels: beleid KVLO: Praktijk
  • Naam tijdschrift/vakblad: Lichamelijke Opvoeding

Samenvatting

De afgelopen maanden mocht ik vier praktijkartikelen publiceren over variëren met leren. De artikelen vinden hun oorsprong in impliciet leren en ASM. Beiden hebben een belangrijke rol gespeeld in mijn ontwikkeling als docent en hebben gezorgd voor een verdiepingsslag. De verdieping levert mij op dat ik meer grip krijg op de inhoud en de organisatie van mijn lessen en mijn gedrag efficiënter kan stemmen op het lesdoel en de leerlingen. Bovendien kan ik er ook mijn nieuwsgierigheid en creativiteit in kwijt. Het levert de leerlingen op dat de docent  gemotiveerd is, weet wat er moet gebeuren, zowel op organisatorisch, methodisch, didactisch en pedagogisch niveau, en oog heeft voor individuele mogelijkheden en behoeftes. Maar de verdieping komt niet vanzelf. Daarvoor moet je in het diepe springen; iedere keer opnieuw.

verdiepen in LO, formatief evalueren, Athletic Skills Model, gezonde leefstijl

Literatuurverwijzing: Nuij, J (2019, december). In het diepe springen; de verdieping zoeken. Lichamelijke Opvoeding 107 (pp. 29 - 32)