Ga naar de inhoud

Vraagzijde Nederlandse fitnessbranche

Samenvatting

Technogym, Matrix Fitness, Life Fitness Benelux, branchevereniging NL Actief en hun onderzoekspartners Mulier Instituut en Actvity Workx hebben de resultaten gepresenteerd van hun eerste gezamenlijke onderzoek naar de vraag- en aanbodzijde in de fitnessbranche.

In deze factsheet staat de vraagzijde van de fitnessbranche centraal. Hoe heeft de fitnessdeelname in Nederland zich in de afgelopen jaren ontwikkeld? Wat zijn achtergrondkenmerken van groepen fitnessers en niet-fitnessers? 

De belangrijkste conclusies uit dit onderzoek zijn:

  • Een groei van het aantal fitnessconsumenten én het potentieel. Niet alleen de fitnessdeelname is gegroeid, maar ook het aandeel van fitness binnen de totale sportdeelname. In de periode 2001-2022 is de wekelijkse deelname aan fitness door personen van 12-79 jaar bijna is verdubbeld (van 14% naar 27%). Er zijn meer mannen, personen van 51 jaar en ouder, hoger opgeleiden en personen uit zeer sterk stedelijke gemeenten wekelijks gaan fitnessen.
  • De meeste mensen sporten als abonnee of lid van een fitnesscentrum of commerciële sportaanbieder (47% in 2022).
  • Steeds meer mensen zijn (ook) alleen of in ongeorganiseerd verband gaan fitnessen (van 28% in 2012 naar 45% in 2022).
  • Iets meer dan de helft gebruikt een elektronisch hulpmiddel, met name om de trainingsvoortgang bij te houden.
  • Bijna een derde van de mensen die nog niet fitnessen, verwachten dat de komende 12 maanden wel te gaan doen, met name om hun conditie te verbeteren (64%), sterkere spieren te krijgen (48%), hun gezondheid te verbeteren (38%) en af te vallen (38%).

Het Mulier Instituut voerde het onderzoek uit in opdracht van NL Actief, Life Fitness Benelux, Matrix Fitness en Technogym.

Klik hier voor de factsheet waar de aanbodzijde centraal staat.

Literatuurverwijzing: Melman, M., Ooms, L., & Dool, R. van den (2024). Vraagzijde Nederlandse fitnessbranche. Arnhem: NL Actief.