Ga naar de inhoud

Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (1)

  • Auteurs: Nick Keijser , Koen Lahnstein
  • Type: Artikel in vaktijdschrift
  • Taal: Nederlands
  • Uitgever: KVLO
  • Plaats van uitgave: Zeist
  • Labels: beleid KVLO: Praktijk
  • Naam tijdschrift/vakblad: LO Magazine

Samenvatting

Op basisschool de Waterhof en de Freinetschool in Delft is gebouwd aan een vakconcept waarin bewegen verbeteren, bewegen regelen en bewegen waarderen een duidelijke plek hebben gekregen. Er wordt voor bewegingsonderwijs op een vernieuwende wijze een  planning gemaakt. Het vernieuwende is dat we niet alleen een plan hebben voor het doeldomein bewegen verbeteren, maar ook voor het domein van bewegen regelen. Daarnaast plannen we op zo’n manier dat er voldoende ruimte overblijft voor het derde doeldomein bewegen waarderen. In eerdere artikelen beschreven we hoe we planmatig werken op het gebied van bewegen regelen (LO Magazine 2, 2023) en hoe we nadenken over bewegen waarderen (LO Magazine 8, 2023). Planmatig beter leren regelen heeft gevolgen voor de planning van beter leren bewegen. Hierover gaat dit artikel.

planmatig bewegingsonderwijs, beweeguitdaging, beweeguitbouw, beweeguitvoering

Literatuurverwijzing: Keijser, N., & Lahnstein, K. (2024, november). Planmatig verdiepend bewegingsonderwijs (1). LO Magazine 112 (pp. 19 - 23)