Ga naar de inhoud

QualiTePe - Een Europees kwaliteitskader voor lesgeven binnen LO

Samenvatting

De kwaliteit van lesgeven binnen LO heeft impact op het leren en de ontwikkeling van leerlingen. En ondanks dat iedere leraar LO zijn of haar eigen stijl van lesgeven heeft, zijn er voorwaarden aan te wijzen waar een goede les LO aan zou moeten voldoen. Een duidelijk kader voor goed lesgeven binnen LO bestond tot op heden echter niet. In het twee-en-een-half jaar durende QualiTePE (Quality of Teaching in Physical Education) project is vanuit een Europees samenwerkingsverband van dertien landen een eerste aanzet gedaan om tot een gedeeld kwaliteitskader te komen. Tevens werd een digitaal observatieen feedbackinstrument ontwikkeld voor het in kaart brengen van de kwaliteit van lesgeven. Namens Nederland was de ALO Eindhoven, vanuit het lectoraat Move to Be, hierbij betrokken 

kwaliteit, lesgeven, feedback, opleiden

Literatuurverwijzing: Slingerland, M., Borghouts, L.B., Gerlach, E., Langer, W., Herrmann, C., Crapa, A., & Lemling, A. (2024, september). QualiTePe - Een Europees kwaliteitskader voor lesgeven binnen LO. LO Magazine 112 (pp. 14 - 17)