Samen bewegen; praktijkonderzoek naar inclusie bij LO in vo
Samenvatting
“Waarom vindt Sharida de les LO stom, terwijl ze wel met veel plezier naar de training van Favela Street gaat?” Elke maandagavond sport ze daar samen met een groep meiden. Dit buurtinitiatief biedt een veilige omgeving waarin de meiden zich kunnen ontwikkelen en door middel van sport de wereld kunnen ontdekken. Deze doelstelling sluit aan bij die van de LO-lessen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs, namelijk een brede oriëntatie op verschillende soorten bewegingsactiviteiten en het verkennen en uitbreiden van de eigen mogelijkheden. Wat gebeurt er dan in de les LO waardoor Sharida deze niet leuk vindt? Is het geen veilige omgeving om zichzelf te kunnen zijn? Met welke inclusievraagstukken worstelen docenten LO?
inclusie, identiteit, pedagogische sensitiviteit, zelfreflectie, sociale veiligheid
Literatuurverwijzing: Pouwer, E.L., Flux, E., Schaatsenberg-Zaitouni, P., Razza, L., Praat, S., & Janssen, M. (2024, juni). Samen bewegen; praktijkonderzoek naar inclusie bij LO in vo. LO Magazine 112 (pp. 08 - 12)