Pauze in het vmbo
Welke wensen en behoeftes hebben leerlingen rondom hun schoolpauze?
Samenvatting
Vmbo-leerlingen willen in de pauze vooral sociale activiteiten doen met hun vrienden. Als we leerlingen meer aan het bewegen willen krijgen, moeten scholen daar dus op inspelen. Dat blijkt uit interviews van het Mulier Instituut met elf vmbo-leerlingen.
Andere zaken waar leerlingen veel waarde aan hechten voor hun pauze-invulling, zijn:
- autonomie: hun eigen plan kunnen trekken;
- privacy: niet te veel andere leerlingen en docenten om zich heen;
- rust: niet te veel prikkels en lawaai.
Wel willen bewegen, maar op een andere manier
Sommige leerlingen willen wel meer bewegen in de pauze, maar ervaren daarbij belemmeringen. Bijvoorbeeld:
- Meisjes willen soms niet voetballen met jongens. Omdat jongens te hard spelen, of omdat ze zich bekeken voelen en zich voor schut voelen staan.
- Sommige leerlingen willen alleen voetballen met vrienden. Of niet met leerlingen met een ander spelniveau.
- Sommige leerlingen doen liever andere sporten dan voetbal. Daar is niet altijd ruimte voor.
Effect smartphoneverbod nog onduidelijk
Of het smartphoneverbod tijdens de les ervoor zorgt dat leerlingen in de pauze meer op hun smartphone zitten, verschilt. Sommigen ervaren dit wel, anderen niet. Wel gebruikt het merendeel van de leerlingen hun smartphone in de pauze.
Interviews met leerlingen
Voor dit onderzoek zijn elf vmbo-leerlingen geïnterviewd uit leerjaar 1 tot en met 4. Gevraagd is naar hun huidige pauze-invulling en hun wensen en behoeftes daarbij.
Literatuurverwijzing: Nouwens, S., & Lam, M. 't (2024). Pauze in het vmbo: welke wensen en behoeftes hebben leerlingen rondom hun schoolpauze?. Utrecht: Mulier Instituut.