Bewegingsonderwijs en burgerschap: een integrale benadering (2)
Welke bijdrage levert bewegingsonderwijs aan burgerschap?
Samenvatting
In LO Magazine 8 2023 stond een interview met Gert Biesta. In het eerste vervolgartikel in LO Magazine 1 2024 onderzochten we hoe de doeldomeinen kwalificatie, socialisatie en subjectificatie van invloed kunnen zijn op het bewegingsonderwijs. We presenteerden een curriculair werkmodel met deze drie doeldomeinen als pijlers voor het bewegingsonderwijs. In dit tweede deel bespreken we de rol van bewegingsonderwijs in relatie tot het bredere thema burgerschap op school. De drie doeldomeinen blijken ook waardevolle handvatten te bieden voor onderwijs in burgerschap. Hieronder volgt eerst een korte samenvatting van beide leergebieden en de drie doeldomeinen. Daarna bespreken we de bijdrage van bewegingsonderwijs aan burgerschap: een integrale benadering van de drie doeldomeinen.
burgerschap, bewegingsonderwijs, kwalificatie, socialisatie, subjectificatie
Literatuurverwijzing: Mossel, G. van (2024, maart). Bewegingsonderwijs en burgerschap: een integrale benadering (2): welke bijdrage levert bewegingsonderwijs aan burgerschap?. LO Magazine 112 (pp. B58 - B62)