Dynamische schooldag in het mbo
Samenvatting
We bewegen te weinig en zitten te veel. In het mbo, waar sport- en bewegingsonderwijs geen wettelijke verplichting is en studenten in de pauze vaak gezamenlijk aan tafels in de aula zitten, zou daarom nog meer aandacht moeten zijn voor het bewegen voor, tijdens en na lessen, om het vele zitten op een dag te onderbreken. Binnen het primair onderwijs is er de laatste jaren veel aandacht om het vele zitten tegen te gaan. Onder de noemer ‘dynamische schooldag’ is er aandacht om de effecten van het onderbreken van zitten en regelmatig bewegen in kaart te brengen. In LO Magazine 2 februari 2021 werd hier uitgebreid aandacht aan besteed. In het mbo is er weinig tot geen aandacht voor een dynamische schooldag en weten we onvoldoende hoe dit eruit kan zien en wat het kan opleveren. Wat kunnen we leren vanuit het primair onderwijs en hoe vertalen we dat naar het mbo?
mbo, dynamische schooldag, bewegen, experimenteren
Literatuurverwijzing: Brouwer, S., Heida, W., & Fix, M. (2024, maart). Dynamische schooldag in het mbo. LO Magazine 112 (pp. 18 - 20)