Ga naar de inhoud

De weg naar meer en beter bewegen in de kinderopvang

Kwalitatief onderzoek naar de integratie van het thema bewegen in de opleiding tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker

Samenvatting

Bewegen moet meer aandacht krijgen in de opleiding tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker. Bijvoorbeeld door het thema bewegen op te nemen in de visie van de opleiding, het een prominente plek in het curriculum te geven en de verbinding met de praktijk te vergroten. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut onder coördinatoren en docenten van opleidingen.

Bewegen heeft nog geen structurele plek
Het thema bewegen heeft momenteel geen structurele plek in de opleiding tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker. Dat is wel nodig, want voldoende en gevarieerd bewegen is een voorwaarde voor de gezonde groei en ontwikkeling van kinderen. Pedagogisch professionals spelen hierbij een essentiële rol.

Bewegen is vaak geen onderdeel van de visie van de opleiding. In de vakken of stages heeft het thema vaak een indirecte plek. Coördinatoren en docenten erkennen het belang van bewegen en pleiten ervoor het een prominentere en structurelere plek te geven binnen de opleiding.

Stimuleer enthousiasme en vergroot bekwaamheid
Twee elementen zijn belangrijk: het enthousiasme en de bekwaamheid van pedagogisch professionals om bewegen bij kinderen te stimuleren. Deze kunnen worden vergroot door het thema bewegen te borgen in de opleiding tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker.

Bijvoorbeeld door:

  • scholing over het belang van bewegen;
  • aandacht voor de leefstijl van studenten zelf;
  • het oefenen van vaardigheden om bewegen te stimuleren;
  • verbinding tussen opleiding en praktijk, zodat stagelocaties het oefenen van deze vaardigheden beter kunnen faciliteren.

Interviews met coördinatoren en docenten van opleidingen
Voor dit onderzoek zijn interviews gehouden met coördinatoren en docenten van opleidingen tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker. Gevraagd werd hoe het thema bewegen onderdeel is van de visie en het curriculum van de opleiding, welke wensen er zijn rondom dit thema en of ze het beweegadvies toepassen in de opleiding. Op basis van deze data is in kaart gebracht hoe het thema bewegen onderdeel is van opleidingen tot pedagogisch medewerker.

Literatuurverwijzing: Westerbroek, M, Veldman, S.L.C., & Singh, A.S. (2024). De weg naar meer en beter bewegen in de kinderopvang: kwalitatief onderzoek naar de integratie van het thema bewegen in de opleiding tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker. Utrecht: Mulier Instituut.