Toolkit beweegstimulering op het schoolplein
Samenvatting
Op dit moment voldoet iets meer dan de helft (56,8%) van de Nederlandse kinderen tussen de vier en elf jaar aan de beweegrichtlijnen. Toch is er ook een grote groep kinderen die hier niet aan voldoet. Daarnaast zitten kinderen veel, gemiddeld ruim zeven uur per dag, waarvan een groot gedeelte op school (CBS & RIVM, 2022). Gelukkig is er steeds meer aandacht voor de dynamische schooldag, waarbij er voldoende afwisseling is tussen zitten en bewegen. Binnen de dynamische schooldag is het schoolplein een van de belangrijkste plekken waar voldoende en veelzijdig bewegen gestimuleerd kan worden. Toch is het niet vanzelfsprekend dat er een breed aanbod aan spel-, sport-, en beweegactiviteiten op het schoolplein aanwezig is en alle kinderen fysiek actief zijn. In dit artikel introduceren we de Toolkit Schoolpleinen. Met deze toolkit breng je de huidige situatie van het beweeggedrag van kinderen op het schoolplein in kaart en krijg je tien concrete tips om beweging te stimuleren.
toolkit beweegstimulering schoolpleinen
Literatuurverwijzing: Geschiere, E., & Krajenbrink, H. (2024, januari). Toolkit beweegstimulering op het schoolplein. LO Magazine 112 (pp. 38 - 39)