Sportfan via media en sportfan via bezoek 2012-2022
Kernindicatoren Sport en Bewegen, factsheet 2024/1
Samenvatting
In 2022 bezocht 16 procent van de Nederlanders van 12 jaar en ouder maandelijks of vaker een sportwedstrijd of -evenement. Dit is meer dan in 2020 (11%), maar minder dan in 2018 (21%). Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.
Tijdens de coronacrisis waren er minder sportevenementen. Maar ook nu die er weer volop zijn, is het bezoek ervan dus nog niet terug op het oude niveau. De groep die het vaakst naar sportwedstrijden/-evenementen gaat, zijn scholieren/studenten.
Iets meer sport gevolgd via media
In 2022 volgde 58 procent van de Nederlanders van 6 jaar en ouder minimaal wekelijks sport via media. Bijvoorbeeld kranten of tijdschriften, radio of podcasts, sociale media, televisie, (sport)websites of apps. Dit is iets meer dan in 2020 (55%) en vergelijkbaar met andere jaren.
Televisie meest gebruikte medium
(Online) televisie is het medium dat Nederlanders van 6 jaar en ouder het meest gebruiken om sport te volgen (44%). Jongeren gebruiken vooral sociale media. Op alle mediaplatformen is een toename te zien tussen 2020 en 2022. Deels komt dat waarschijnlijk doordat de coronacrisis in 2020 voor lagere cijfers heeft gezorgd.
Onderzoek op basis van Vrijetijdsomnibus en kernindicatoren
De uitkomsten zijn gebaseerd op de Vrijetijdsomnibus van het CBS. Sinds 2012 vindt elke twee jaar een meting plaats onder 3.000 Nederlanders van 6 jaar en ouder. De cijfers over ‘Sportfan via bezoek’ en ‘Sportfan via media’ zijn kernindicatoren van de overheid. Een overzicht van alle indicatoren voor sport en bewegen is te vinden op www.sportenbewegenincijfers.nl.
Literatuurverwijzing: Heijnen, E. (2024). Sportfan via media en sportfan via bezoek 2012-2022: kernindicatoren Sport en Bewegen, factsheet 2024/1. Utrecht: Mulier Instituut.