Consumentenuitgaven aan sport 2023
Samenvatting
In 2023 vond 38 procent van de volwassen Nederlanders de kosten verbonden aan sporten bezwaarlijk. Dit is meer dan in 2019 (30%) en 2021 (30%). Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.
Nederlanders uit huishoudens met een benedenmodaal jaarinkomen vinden de sportkosten vaker bezwaarlijk (47%) dan Nederlanders uit huishoudens met een bovenmodaal jaarinkomen (33%).
Gratis sportaanbod brengt kwart niet-sporters in beweging
Gratis sportaanbod zou een kwart van de niet-sporters (23%) over de streep trekken om te gaan sporten. Ruim drie kwart (77%) zou dan dus nog steeds niet gaan sporten.
Als het sportaanbod gratis was, zou 46 procent van de Nederlanders (vaker) sporten. Nederlanders uit huishoudens met een benedenmodaal jaarinkomen geven dat vaker aan (48%) dan Nederlanders uit huishoudens met een bovenmodaal jaarinkomen (44%).
Een derde van verenigingsleden bereid meer contributie te betalen
36 procent van de leden van een sportvereniging is bereid meer contributie te betalen als de sportvereniging veel meer kosten of veel minder inkomsten heeft. Van de leden van een fitnessaanbieder is 23 procent in dat scenario bereid meer abonnementskosten te betalen.
Leden van sportverenigingen (50%) en fitnessaanbieders (31%) uit huishoudens met een bovenmodaal jaarinkomen zijn vaker bereid meer te betalen dan leden uit huishoudens met een benedenmodaal jaarinkomen (24% en 9%).
Uitgaven voor actieve sportbeoefening
Voor dit onderzoek over de uitgaven voor actieve sportbeoefening zijn data gebruikt van het Nationaal Sportonderzoek (NSO) 2023 van het Mulier Instituut. In deze peiling is een representatieve groep van 1.509 Nederlanders van 16 tot en met 79 jaar ondervraagd via het panel van Ipsos.
Literatuurverwijzing: Eldert, P. van, & Hover, P. (2024). Consumentenuitgaven aan sport 2023. Utrecht: Mulier Instituut.