Online sportweddenschappen in Nederland
Deelname en attitudes een half jaar na het openstellen van de Nederlandse kansspelmarkt
Samenvatting
Een kwart van de sportverenigingsleden en 16-23-jarigen neemt wel eens deel aan online sportweddenschappen. Onder voetballers is dit zelfs meer dan een derde. Dat is aanzienlijk hoger dan onder de hele Nederlandse bevolking: één op de tien Nederlanders wedt weleens online op sport. Dit blijkt uit dit onderzoek van het Mulier Instituut. Het onderzoek is uitgevoerd met ondersteuning van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Online sportweddenschappen als ‘normale’ bezigheid
Veel deelnemers aan online sportweddenschappen bespreken voorspellingen met mensen uit hun omgeving die dit zelf ook doen. Voor hen lijkt deze vorm van online gokken normaal te zijn.
Deze groep deelnemers is ontvankelijker voor de invloed van gokreclames. Ook doen ze vaker onverantwoorde uitgaven aan online sportweddenschappen.
Sportvereniging als kwetsbare plek
Bij (team)sportverenigingen nemen relatief veel mensen deel aan online sportweddenschappen. Dit zijn daardoor geschikte plekken om hier met anderen over te praten. Online gokken op sport lijkt hier dan ook normaler te worden gevonden dan op andere plekken in de sport en samenleving.
Het promoten van online kansspelen (via reclames) is juist in de sport langer toegestaan dan daarbuiten. Dit versterkt het risico dat gokken daar steeds normaler wordt.
Jongvolwassenen onderschatten risico’s
Tijdens de dataverzameling van het onderzoek, was de promotie van online sportweddenschappen nog bijna nergens verboden. Jongvolwassenen zagen vaker of even vaak reclames voor online sportweddenschappen. Tegelijkertijd zien zij minder verslavingsrisico’s en zijn ze minder vaak voor beperking van gokreclames. Ander recent onderzoek bevestigt signalen dat het aantal jongeren dat (zorgelijk) deelneemt aan kansspelen toeneemt.
Vragenlijsten Nationaal Sportonderzoek
Voor dit onderzoek zijn in 2022 data verzameld onder 3.498 Nederlanders van 16 t/m 79 jaar via het Nationaal Sportonderzoek. Het onderzoek toont de stand van zaken van ruim een half jaar na de openstelling van de Nederlandse kansspelmarkt. Destijds werd massaal en met weinig beperkingen reclame gemaakt voor online sportweddenschappen.
Sinds 2023 gelden beperkingen voor ongerichte reclame. Maar juist in de sportsector gelden die op een aantal punten (tijdelijk) niet (bijvoorbeeld voor shirtsponsering).
Literatuurverwijzing: Cremers, R. (2024). Online sportweddenschappen in Nederland: deelname en attitudes een half jaar na het openstellen van de Nederlandse kansspelmarkt. Utrecht: Mulier Instituut.