Activiteitsvol bewegingsonderwijs in pedagogisch perspectief (2)
Een antwoord op de vraag wat 'goed leren bewegen' is
Samenvatting
Hoe wordt binnen de vakwereld van LO gedacht over wat ‘goed leren bewegen’ is? Die vraag stelde een schrijversgroep in een topicnummer over visie en doelstellingen (Auteurscollectief, 2022f). Ik beantwoord deze vraag vanuit mijn kijk op het vak LO in een tweetal artikelen. De eerste bijdrage richtte zich op een kijk op bewegen, de inbedding hiervan in beweegsituaties hoe beweegprogramma’s geordend kunnen worden (Van der Palen, 2023). In dit tweede artikel wordt de vraag bezien vanuit een pedagogisch perspectief. In dit geval míjn perspectief, want weliswaar geven kerndoelen en eindtermen een eerste richting voor het invullen van een opvoedkundig gezichtspunt, maar het is aan scholen, leraren, opleiders om het pedagogisch denken en handelen concreter te kleuren. Ook in dit artikel wordt ingegaan op ideeën uit invalshoeken die volgens de schrijversgroep voorkomen in vijf LO-praktijken, te weten: lichamelijke oefening, lichamelijke opvoeding, sportonderwijs, bewegingsonderwijs, en sporten bewegingsonderwijs. Mijn thuisbasis in deze onderscheiding: de invalshoek ‘bewegingsonderwijs’ (Auteurscollectief, 2022a).
vakvisie, doelstellingen, vakconcept, beweegsituaties, pedagogisch perspectief
Literatuurverwijzing: Palen, H. van der (2023, maart). Activiteitsvol bewegingsonderwijs in pedagogisch perspectief (2): een antwoord op de vraag wat 'goed leren bewegen' is. LO Magazine 111 (pp. 38 - 43)