Ga naar de inhoud

Beginsituatie voor samen bewegen regelen

Waar begin je?

  • Auteurs: Jeroen Steeman
  • Type: Artikel in vaktijdschrift
  • Taal: Nederlands
  • Uitgever: KVLO
  • Plaats van uitgave: Zeist
  • Naam tijdschrift/vakblad: LO Magazine

Samenvatting

Als een vakleerkracht extra aandacht wil besteden aan het socialer en rechtvaardiger organiseren van een gymles kan het helpen eerst te onderzoeken in welke mate deze doelstelling haalbaar is op de school of bij een bepaalde groep. Door dit niet eerst goed in kaart te brengen, kunnen verkeerde leerdoelen gekozen worden én gevaarlijke of onaangename situaties ontstaan. Niet alleen fysiek, maar juist ook sociaal. Op die manier kan het zomaar zijn dat bijvoorbeeld bepaalde negatieve dynamieken in groepen  gestimuleerd worden in plaats van dat ze worden gedempt. In dit artikel nemen we je mee in de contextfactoren die bepalen hoe complex de beginsituatie is waarin een vakleerkracht aan de slag wil gaan met ‘Samen bewegen regelen’ (ter perse).

samen bewegen regelen, regelthema, regeltaken, primair onderwijs

Literatuurverwijzing: Steeman, J. (2023, maart). Beginsituatie voor samen bewegen regelen: waar begin je?. LO Magazine 111 (pp. 10 - 13)