Ga naar de inhoud

Kan bewegen regelen bijdragen aan de persoonlijke en sociale ontwikkeling van kinderen?

  • Auteurs: Katrijn Opstoel , Kristine de Martelaer
  • Type: Artikel in vaktijdschrift
  • Taal: Nederlands
  • Uitgever: KVLO
  • Plaats van uitgave: Zeist
  • Labels: Kennisgebied KVLO: onderzoek
  • Naam tijdschrift/vakblad: Lichamelijke Opvoeding

Samenvatting

Wie denkt aan bewegingsonderwijs denkt aan beter leren bewegen. Het is per slot van rekening de kern van het vak. Echter, het vak biedt veel meer dan dat. Naast de ontwikkeling van fysieke en motorische vaardigheden, of het beter leren bewegen en de bijdrage aan een gezonde levensstijl, krijgt de persoonlijke en sociale ontwikkeling van kinderen een steeds belangrijkere rol (Hardman et al., 2014). Denk hierbij aan de ontwikkeling van relationele vaardigheden, pro-sociaal gedrag, respect en verantwoordelijkheid, leidershap en probleemoplossend vermogen. Vaardigheden die ook met het oog op burgerschap, een steeds belangrijkere rol gaan spelen.

onderzoek, reguleren

Literatuurverwijzing: Opstoel, K., & Martelaer, K. de (2020, december). Kan bewegen regelen bijdragen aan de persoonlijke en sociale ontwikkeling van kinderen?. Lichamelijke Opvoeding 108 (pp. 8 - 10)