Hybride leren in sportopleidingen
Een kwalitatief onderzoek naar opbrengsten en succesfactoren
Samenvatting
Hybride leren levert veel voordelen op voor de betrokken sportorganisaties, studenten en onderwijsinstellingen. Bij hybride leren wordt leren op school gecombineerd met leren in de beroepspraktijk, op de locatie van een sportvereniging, sportpark of andere sportorganisatie. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.
Sportorganisaties kunnen professionaliseren
Hybride leren helpt bij de professionalisering van sportorganisaties:
- Studenten dragen met hun ‘frisse inbreng’ en kennis bij aan betere kwaliteit, omvang en toegankelijkheid van het sportaanbod.
- Er ontstaan samenwerkingen met lokale organisaties. Dit trekt nieuwe doelgroepen aan.
- Studenten kunnen een oplossing bieden voor het tekort aan vrijwilligers en kader.
Studenten zijn beter voorbereid op werkende leven
Studenten kunnen zich via hybride leren goed oriënteren op het werkveld. Ze leren netwerken en omgaan met verantwoordelijkheden. En ze raken gemotiveerd voor het leren en werken.
Onderwijs houdt zicht op praktijk
Betrokken docenten houden zicht op vragen en behoeften uit de beroepspraktijk. Hierdoor kunnen zij het onderwijs beter laten aansluiten op het toekomstige werkveld van de studenten.
Goede afspraken, begeleiding en motivatie belangrijk
Om hybride leren tot een succes te maken zijn deze punten van belang:
- Maak afspraken over de taken en verantwoordelijkheden van studenten, onderwijsinstellingen en sportorganisaties.
- Docent en praktijkbegeleider: blijf betrokken en houd contact.
- Zorg voor goede begeleiding van de student door de docent.
- Zorg dat de sportorganisatie intrinsiek gemotiveerd is, zodat die bereid is om energie te steken in het hele proces.
- Garandeer goede voorzieningen op de werkplek, zoal wifi, stoelen en sportmaterialen.
- Kies voor leerplekken op bereikbare locaties.
Interviews met betrokkenen
Voor dit onderzoek voerden we interviews met vertegenwoordigers van zeventien sportorganisaties, vier mbo- en twee hbo-instellingen, vijf gemeenten en negen studenten. We vroegen naar:
- hun ervaringen met hybride leren tot nu toe;
- wat belangrijk is om hybride leren tot een succes te maken;
- wat opbrengsten zijn voor de sportorganisatie, het onderwijs en de studenten.
Literatuurverwijzing: Meijde, L. van der, Suijlekom, A. van, & Steenbergen, J. (2023). Hybride leren in sportopleidingen: een kwalitatief onderzoek naar opbrengsten en succesfactoren. Utrecht: Mulier Instituut.