Expertise in talentherkenning en talentontwikkeling
Goed voor de leerling en het vak!
Samenvatting
Anno 2022 zijn er in Nederland duizenden talentvolle kinderen/jongeren die hun sport op een hoog niveau beoefenen en de droom van topsporter najagen. Het is echter zeldzaam dat de vakleerkracht bewegingsonderwijs een actieve rol speelt in hun sportieve ontwikkeling. “Weet je, al die leerlingen die het uiteindelijk hebben gehaald in de topsport bezaten altijd één belangrijke vaardigheid; ze zorgen ervoor altijd alles goed voor elkaar te hebben, op school en in de sport. Ze pakten alles serieus op en namen zelfregie en verantwoordelijkheid. Bij de leerlingen die het niet hebben gehaald miste ik dat vaak, ook in de gymles zag je dit.” Had dit ook een tekst van jou kunnen zijn? Waarschijnlijk wel want het grootste deel van de vakleerkrachten die al enige tijd werkzaam zijn in het onderwijs hebben ooit wel eens talentvolle sporter(s) in hun lessen gehad. In veel gevallen blijft de rol van de leerkracht bewegingsonderwijs beperkt tot deze observatie. Echter, de vakleerkracht is een uitstekende professional in het herkennen en ontwikkelen van vaardigheden die cruciaal zijn om succesvol te kunnen worden in de sport. Daar liggen kansen, voor de leerkracht, de leerling, het vak bewegingsonderwijs en de sport.
sporttalent, talentherkenning, talentontwikkeling, ontwikkelklimaat
Literatuurverwijzing: Platvoet, S., Niet, M de, & Greef, J. de (2022, December). Expertise in talentherkenning en talentontwikkeling: Goed voor de leerling en het vak!. LO Magazine 110 (pp. B52 - B54)