Ga naar de inhoud

Het sociale netwerk van een tiener de sleutel voor een actiever leven (2)

De sleutel voor een actiever leven?

Samenvatting

Het is elke docent in het voortgezet onderwijs meer dan bekend: de ‘kleine’ kindjes die in september in klas 1 starten veranderen in een hoog tempo tot jongvolwassenen. Ze schieten de lucht in en, minder direct zichtbaar maar wel merkbaar, veranderen ook in sociaal-emotioneel en cognitief opzicht. We schreven hier eerder over in een eerste deel in LO Magazine 6 van 2021 (Steenbergen, Van Abswoude, Spruijtenburg & Platvoet, 2021). Hierin beschreven we dat het sociale netwerk weleens een belangrijke rol kan spelen in het voorkomen van sportuitval en een vermindering van fysieke activiteit. In dit tweede deel zoomen we verder in op hoe en waarom het sociale netwerk verandert gedurende de eerste jaren van de middelbare school en hoe dit sportdeelname zou kunnen beïnvloeden. In het derde en afsluitende deel zullen we op basis van ons eigen lopende onderzoek aanbevelingen doen voor het actief krijgen en houden van kinderen.

sociale netwerken, autonomie, puberteit

Literatuurverwijzing: Abswoude, F. van, Platvoet, S., Bekhuis, H., Spruijtenburg, G., & Steenbergen, B. (2022, december). Het sociale netwerk van een tiener de sleutel voor een actiever leven (2): De sleutel voor een actiever leven?. LO Magazine 110 (pp. 33 - 35)