Cookies & Privacy

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacybeleid. We respecteren uw privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief

Noodzakelijke cookies zijn cruciaal voor de basisfuncties van de website en zonder deze werkt de website niet op de beoogde manier.Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare gegevens op.

Functionele cookies helpen bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.

Geen cookies weer te geven

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over de statistieken van het aantal bezoekers, het bouncepercentage, de verkeersbron, enz.

Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.

Geen cookies weer te geven

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers gepersonaliseerde advertenties te bezorgen op basis van de eerder bezochte pagina's en om de effectiviteit van de advertentiecampagne te analyseren.

Geen cookies weer te geven

Ga naar de inhoud

Het spelen verspeeld?

Speelruimte creëren met het OPA-model

  • Auteurs: Jaap Kleinpaste
  • Type: Artikel in vaktijdschrift
  • Taal: Nederlands
  • Uitgever: KVLO
  • Plaats van uitgave: Zeist
  • Naam tijdschrift/vakblad: LO Magazine

Samenvatting

In een gedicht uit de bundel ‘Het moest maar eens gaan sneeuwen’ van Tjitske Jansen staan de regels “Is er een leeftijd waarop iemand je komt vertellen: Vanaf heden is spelen verboden” en “Wie zou degene zijn die mij dat kwam vertellen?”. In het van calvinisme doordrenkte performativiteitsdenken in het hedendaagse onderwijs, zijn het vooral de onderwijsgevenden die zeggen “vanaf nu is spelen verboden!”. We moeten ons richten op Cito-scores, Plannen van Toetsing en Afsluiting, eindtoetsen, Pisa-ranglijsten, geslaagden-percentages en rendementscijfers. Onderwijs gaat niet om het spel maar om de knikkers. Kwalificatie als belangrijkste opbrengst van ons onderwijs. Is er dan nog wel ruimte voor spelen? Is er nog ruimte voor spelen in het bewegingsonderwijs? In dit artikel wil ik met behulp van het OPA-model laten zien dat we in de lessen bewegingsonderwijs speelruimte kunnen creëren.

Literatuurverwijzing: Kleinpaste, J. (2022, september). Het spelen verspeeld?: speelruimte creëren met het OPA-model. LO Magazine 110 (pp. 33 - 35)