Lichamelijke opvoeding (2)
Accent op persoonsvorming en identiteitsontwikkeling
Samenvatting
Dit accent vindt zijn oorsprong in het personalistische lichamelijk opvoedingsconcept. Het is een klassieker onder de vakconcepten (Tilborg en Büchner, 1997) en eentje die het verdient om in dit themanummer nog eens goed te worden uitgelegd. Enerzijds omdat zij nogal eens verkeerd geïnterpreteerd werd en daarmee vaak tekort is gedaan. Anderzijds omdat juist nu in allerlei onderwijspublicaties steeds vaker wordt gewezen op de bijdrage van onderwijs aan de persoonsvorming van kinderen. Zo staat het adviesrapport van het Platform onderwijs 2032 (2016) er vol van en werd er zelfs een paragraaf opgenomen over dit onderwerp. Het is wel wat teleurstellend dat er nergens in het advies wordt
uitgelegd wat er dan precies onder persoonsvorming verstaan wordt, maar gelukkig hebben wij daar het ‘lichamelijk opvoedingsconcept’ voor.
Literatuurverwijzing: Dokkum, G. van, Gerritsen, F., Jacobs, F.M., Massink, M., Mossel, G. van, & Verveld, H. (2022, juli). Lichamelijke opvoeding (2): accent op persoonsvorming en identiteitsontwikkeling. LO Magazine 110 (pp. 12 - 15)